Skillnad på han och hon Amano räka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JoBoo
    • May 2003
    • 88

    Skillnad på han och hon Amano räka?

    Hur ser man skillnad på om det är en hona och hane jag har 2 stycken som enligt fiskaffären ska vara en hane och hona.
    Men hon var inte så speciellt kunnig den som jobbade där så jag tänkte att någon av er kanske kan besvara den frågan.
    Den ena som vi tror är honan är något större och har lite mörkare skal och en gul bred rand i mitten av kroppen, hanen (tror vi) är mindre och ljusare skal och också en gul bred rand i mitten av kroppen....hmmm...
    någon som kan hjälpa mig?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=137446
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    För det första skall du nog inte räkna med att din affär säkert kan se skillnad på könen - det är mycket svårt på små, ofta inte könsmogna, räkor.

    Det är svårt att förklara utan bilder, och jag har inte lagt upp några på min site (än), men hanen är rätt mycket mindre och smalare än honan. Förutom storleksskillnaden kan du se på bakkroppens form - sedd uppifrån, från ryggsidan, är hanens bakkropp som en nästan rak, smal, triangel, medan honans bakkropp är bredare och lite konvex (för att få plats med äggen).

    En annan sak är att honorna, när de blir könsmogna, dels ständigt bär på ägg, dels ständigt har ägg på gång - ägg som håller på att bildas inuti honan ser ut som en ogenomskinligt grönaktig 'fyllning' från huvudet ut till bakkroppen (hanarna är alltid nästan helt glasklara).

    Hanen har dessutom ett par ben omvandlade till parningsorgan, men det är nästan omöjligt att se dem utan att fånga räkan.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...