Rymmer Amano-räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maried
    • July 2003
    • 30

    Rymmer Amano-räkor?

    Jag har två amano-räkor i mitt yngelkar som har heltäckande lock. Nu vill jag skaffa några till mitt 100-liters också, men det har täckglas med avfasade hörn, det vill säga en öppning där jag matar... Jag har sett att räkorna "springer" längs sidorna på lilla akvariet ibland, finns det risk att de skulle klättra ur det större karet?
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    de kan hoppa. hittade nyss en på golvet.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • maried
      • July 2003
      • 30

      #3
      Ajajdå, ingen bra idé att ha dem utan tättslutande täckglas då? Överlever de en stund ovan vattenytan? Förslag?

      Kommentar

      • killimilli
        • November 2003
        • 98

        #4
        Ett tips kan vara att sätta myggnät eller något för hålen i täckglaset, för man vet aldrig vad räkorna kan ta sig till...ibland verkar det bara som om de får för sig att ge sig ut på vandring och så hittar man de ihoptorkade på vardagsrumsgolvet

        Kommentar

        • Mazi
          • January 2004
          • 868

          #5
          När mina 4 räkor blir jagade av skalarerna hoppar de upp o fastnar på rutan ovanför ytan. Klarar de sig _??????

          Kommentar

          • Peter_F
            • October 2003
            • 693

            #6
            Fick med mig ett gäng Amano hem igår. Ikväll hittade jag en på golvet. Jag har alu-kar dvs en sarg + en tätslutande ramp... nästan
            Litet hål där filter insug-utblås går.

            Om den lille räkan hoppade eller klättra längst med rören låter jag vara osagt.

            Resten av gänget bor numera på sugproppen till termometern.
            (5 st 3cm räkor som samsas om en enkrona) Ser ganska lustigt ut...
            "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
            Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

            Kommentar

            • Kalejdoskop
              • January 2003
              • 323

              #7
              Jag har haft tre räkor i ett 100 liters som inte har täckglas överhuvudtaget och dom har då hållit sig i akvariet iallafall över en månad nu. Jag ju iofs inte vattenytan ända upp till kanten heller, kanske har med det att göra? Men jag tittar alltid på golvet runt akvariet då jag går dit för att kika, har ju läst om många som hittat sina algätande räkor samla damm på golven istället..
              Akvarist - javisst!

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

              Kommentar

              • Quartex
                • November 2003
                • 539

                #8
                Hepp
                Precis som Kalejdoskop har jag 8 st amano räkor i mitt 160 liters utan täckglas. Enda gången en räka tagit sig ur det karet var när jag höll på att göra ett vatten byte och satt ned på golvet för att fånga upp ett par yngel som följt med pumpen, då kände jag helt plötsligt att det blev vått i nacken, det var en räka som hoppat ur karet, och jag fick lägga tebaks den i karet igen. Annars har ingen räka försvunnit för mig.

                Mvh Jesper
                To boldly go where no fish gone before!

                Kommentar

                • Mazi
                  • January 2004
                  • 868

                  #9
                  Om räkorna hoppar upp på lysröret, blir de grillade ?????

                  Kommentar

                  Arbetssätt...