Sniglar i akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #16
    Jag skaffade 2 praktbotior när jag hade det problemet och de formligen rensade karet på sniglar!! Fick reda på efteråt att de var stimfiskar så nu ska jag köpa fler nu när jag fått ett större kar!

    Lycka till!
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Dahla
      • January 2004
      • 218

      #17
      dolken: Det där med salladsbladet har jag testat, men sniglarna är kvar. Äggen sitter i filtret, så de återkommer direkt.
      Marie J: Som jag skrev så har jag malawi. De går inte direkt jättebra ihop med praktbotior.
      /Dahla
      Kungsbacka

      Kommentar

      • aqvamoni
        • January 2004
        • 1

        #18
        Till Marie J eller någon annan som vet; Har köpt 2 praktbotior, men har inte sett att de har börjat "rensa"och mumsa på sniglarna ännu ???!!!Har haft dem i 2 dagar. Eller är det som en annan skrev att de äter äggen?! Tack på förhand för svar!

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #19
          Jag har praktbotior i mitt 375 liters och där finns inte en snäcka. Jag rensar för hand ur de mindre karen och lägger över i stora, dagen efter ligger det nya tomma skal som jag plockar upp vid delvattenbytet. Praktbotior är som de flesta fiskar bekväma av sig, så matar du för mycket så äter de hellre köpfodret. Låt bli att mata några dagar så ska du se att de rensar karet. Mina rensade stora karet första veckan jag hade dem.
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          • Zybeer
            • July 2002
            • 699

            #20
            Hej,

            köp en hummer. Har inte sett en snäcka sen jag började hålla hummer i alla mina kar. Kolla så de funkar med dina fiskar dock.

            MVH
            /Jens
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

            Kommentar

            • sezzan
              • October 2003
              • 108

              #21
              Hade massor av sniglar och pratade med zooaffären.. Han tyckte att jag skulle skaffa praktbotoir.. Men jag har ju bara 70 liter.. Han sa att dels så växer de i akvariet och sedan kan jag ju alltid komma in och "byta" ner mig en storlek... Jag tycker att det lät knäppt.. Men nu har jag tre och får väl byta upp mig i akvarie storlek i stället när de blir förstora..
              Ivilket fall så brukar jag ha botten på spannen full med sniglar vid vattenbytet.. Idag hittade jag bara 5st.. Och jag har haft dem en vecka.. Så de är jätteduktiga renhållare...

              Kommentar

              Arbetssätt...