sötvattenskrabba "Sesarma bidens"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    sötvattenskrabba "Sesarma bidens"

    Har någon någon erfarenhet av dessa små rackare? Såg ett gäng hos min akvariehandlare idag. Tuffa som f*n. Har läst på nätet att de ska vara ganska harmlösa mot andra fiskar.

    Här är en länk till lite info
    http://species.fishindex.com/species_3312sesarma_bidens_red_clawed_crab.html


    /Kalle
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp
  • micke eklund
    • November 2002
    • 680

    #2
    Jag har en han är apcool gör ingen skada och verkar må kanon i mitt växtakvarie. Han har inte skadat någon annan invånare i burken däremot har han satt i sig en Mosikgurami som dog och det är ju bara pluspoäng. Har hört att dom kan bråka med varandra men inget jag kan bekräfta jag är dock sugen på att köpa en till.

    Så här ser han ut
    http://w1.879.telia.com/~u87914736/akvarie_bildgallei/Krabba%2006.jpg
    http://w1.879.telia.com/~u87914736/akvarie_bildgallei/Krabba%2002.jpg

    Kommentar

    • Tottofagrin
      • July 2003
      • 330

      #3
      Hehe, Micke, han var ju verkligen super cool! Det kliar i fingrarna, verkligen. Ska nog slå till..



      /Kalle
      MVH Kalle
      "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

      Kommentar

      • sarajohanna
        • August 2003
        • 19

        #4
        Harmlösa motövriga fiskar? Nja, våra guppys försvann en efter en. De är ganska aktiva om natten, och kan då passa på att ta sig en smakbit då de andra sover. Jag har även sett att de kan HOPPA efter förbisimmande fiskar och nypa med klorna.
        Att ha flera tillsammans kan vara kruxigt, då de ofta bråkar om allt från mat till gångväg.

        Kommentar

        • sarajohanna
          • August 2003
          • 19

          #5
          När någon ömsar skal så passar de även då på att slåss. De har då mjukt skal och de passar på att skada den "nyömsade" så mkt som möjligt. Ben och klor ryker snabbt.
          Men visst är de roliga! Bara man inte har växter i akvariet... Det kan då bli lite dyrt.

          Kommentar

          • micke eklund
            • November 2002
            • 680

            #6
            Men visst är de roliga! Bara man inte har växter i akvariet... Det kan då bli lite dyrt.
            Varför då???
            Så här ser min burk ut som krabban lever i, och när bilden var tagen så var alla växter nyligen ansade.
            http://w1.879.telia.com/~u87914736/akvarie_vaxter_burkar_design/stora_070903.jpg
            Roten som sticker upp till vänster är för övrigt till för att krabban ska kunna kliva upp på land.

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Fint akvarium du har Micke!
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • sarajohanna
                • August 2003
                • 19

                #8
                Ja, det kan jag hålla med om, mycket vackert.
                Jo, på 24 timmar var det inte en växt hos oss som inte blivit uppryckt, sönderskuren, avknippsad eller uppäten. Det som möjligen fungerade var flytväxter, med ibland blev aven de också lite attacketade.

                Kommentar

                • micke eklund
                  • November 2002
                  • 680

                  #9
                  Låter skumt jag har aldrig jag har sett min mumsa på någon växt trots att han bara får plant chips serverat på sin landdel en gång i veckan. Skulle han nu ge sig på växterna så åkte han ur burken på två röda.
                  (Djur som äter växter hör inte hemma i en växtburk)

                  Men jag är som sagt hel nöjd med min krabba och bävar inte för att skaffa en till

                  Kommentar

                  • Zybeer
                    • July 2002
                    • 699

                    #10
                    Hej,

                    det beror ju på vad för sorts andra invånare du har i ditt akvarium. Har aldrig haft några besvär med dessa krabbor ifråga om agressivitet eller så men då har jag också enbart olika ciklidarter Angående växter så verkar det variera ganska rejält... Generellt tror jag att dom tycker om att knipsa av undervattensväxter att gnaga på.

                    MVH
                    /Jens
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                    Kommentar

                    • Ledin__
                      • March 2008
                      • 9

                      #11
                      Ett par saker som du ska tänka på om du skaffar krabba.. Den måste kunna ha en landdel som den kan vila ut på och värma sig. Men!! obs ha INTE landdelen i närheten av ett hål ur akvariet :P för dom är förj*vliga på att rymma :P och att ha två krabbor i samma akvarie kan bli knepigt.. det skulle vara i ett stort akvarie isf så dom kan undvika varandra, för dom gillar att bråka.. och om du är rädd om dina firrar så är det inte en så bra ide att ha dom i samma akvarie, dom kan nypa en o annan firre på natten.
                      fasst dom är grymt coola ialf! ingen tvekan om saken ^^ är grymt nöjd med min som jag har i ett separat akvarie ^^ brukar släppa ner en neontetra lite då å då så den får röra lite på sig och få en fin fin buffé

                      Kommentar

                      • Ledin__
                        • March 2008
                        • 9

                        #12
                        Ursprungligen postat av micke eklund
                        Låter skumt jag har aldrig jag har sett min mumsa på någon växt trots att han bara får plant chips serverat på sin landdel en gång i veckan. Skulle han nu ge sig på växterna så åkte han ur burken på två röda.
                        (Djur som äter växter hör inte hemma i en växtburk)

                        Men jag är som sagt hel nöjd med min krabba och bävar inte för att skaffa en till
                        Plant chips? kan dom käka de? isf grymt häftigt ^^
                        vad mer brukar du mata dom med? =)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...