Snäck Invasion!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kringlan
    • October 2002
    • 100

    Snäck Invasion!!!!!!!

    Hejsan

    Har fått samma problem som tidigare skrivits om här i samma kategori (SKALDJUR)

    "Mina" snäckor som jag fått med vid ett växtköp anar jag, de fördubblar sig varje dag...
    Finns det något medel mot dem eller ska man låta dem leva?
    Snäckorna är helt platta nästan och de är inte större än 5mm men vad de växer, och förökar sig!

    Har nämligen fått dem i mitt "lilla" akvarium på 30 liter....och där vill jag nog inte ha dem (har inte bestämt mig än p.g.a för jag vet inte så mycket om dem.)

    SÅ vad ska man göra, för det borde ju finnas någon här som kan lite om sådana här saker.

    Vet ni vad det finns bild på dessa smp kryp någonstans så jag kan visa vilka jag menar så det blir rätt typ av snigel..

    BEHÖVEr HJÄLP!

    Tackar
    [______] 240 liters kar
    [_] 30 liters kar
    "gör inget som jag inte skulle göra"
  • Mina1
    • May 2003
    • 128

    #2
    Det finns väl botior som gladeligen äter såna. Jag fick oxå såna odjur i mitt 60L och det är ju för litet för botior. Jag gjorde helt enkelt en storstädning i akvariet. Bytte sand (skulle jag ändå göra) och sköljde rötter, stenar och växter noggrant. Det var några veckor sen nu och har inte sett röken av några sniglar. Jag använde ca 50% av det gamla vattnet när jag fyllde på akvariet igen, för att fiskarna inte skulle ta för mycket stryk.

    Kommentar

    • Skager
      • November 2002
      • 257

      #3
      jag har också en massa sniglar i mitt diskus kar. håller just nu på att ta bort så många sniglar som möjligt sedan ska jag åka och köpa ett par botior.
      Måste man ha ett visst antal botior för att dom ska trivas eller räcker det med 2?
      450L Discus
      200L Malawi
      54L Malawi yngel

      /Marcus

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #4
        Tja, är ditt mål att helt förinta dessa små dxxxxa tingestar så sätt in gruset i ugnen på 250 grader någon timme, då dör garanterat allihopa och som extra bonus får du även fräscht steriliserat grus. Var dock beredd på att fånga upp ett hundratal flytande döda snäckor de närmaste dagarna. Problemet med snäckor är just det du beskriver att de förökar sig så fort, och att de i början är så små att man inte ser hur många man har råkat fått, så att plocka upp dom manuellt en för en är mera tillämpat någon rehabiliteringsavdelning på psyket! OK, visst käkar dom upp vissa typer av alger men ytterst sällan på frontglaset, som man kan önska att dom gjorde, så mitt råd är att avrätta marodörerna innan dom helt har tagit kontrollen över akvariet.
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jag har fyra praktbotior i mitt 720 l och 4 Pakistanbotior i mitt 450 l och de håller snäckorna på en rimlig nivå. De är stimfiskar så egentligen ska de vara minst 6 st, men mina verkar trivas på 4 också, 2 st däremot verkar väl vara för få för att hålla efter i ett 450 l.
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Kringlan
            • October 2002
            • 100

            #6
            Jag har 3 st praktbotior, hade 5 när jag satte igång mitt akvarie men de fick vita prick sjukan så en dog och sen fastnade en i mitt gamla innerfilter.
            (Vad skulle den in där & göra?)...ja ja men så är det..

            TÄkte att man kanske kan flytta över de till 30 liters karet och förinta de små snäckorna..


            Är nämligen inte så sugen på att rensa hela karet och att städa det eftersom det står bakom min hörn skinnsoffa, och där är det väldigt trångt.
            Det har bara varit igång i en 3 månader så därför e det inget kul direkt att göra i ordning det.

            Tycker det bara är krångligt att byta vatten där det står, men så är det när man får låta ens sambo att bestämma var akvariumet ska stå.

            Vad ska man säga att detta akvarium är det ställ det var du vill och så såger att det ska stå längst in i hörnet...

            Så blev det...

            Så vad tror ni om att flytta dit 3 st prakt botior en liten tid..

            Hur länge behöver de vara där tro, tills de har utrotat de små liven??? (de flesta i varje fall.)
            [______] 240 liters kar
            [_] 30 liters kar
            "gör inget som jag inte skulle göra"

            Kommentar

            • Patrik_växjö
              • July 2002
              • 2046

              #7
              Börja med att ta över 1 eller 2 praktbotior. Jag hade 1 ensam pakistanbotia i mitt gamla 222 kar, som rensade allt vad snäckor heter! (Inget tjabb om att de skall leva i flockar tack!!!)

              Testa lite, klarar 1 jobbet själv är det ju bra, sen kan du sätta tillbaks den igen när den är "färsig"...
              / Patrik /

              Kommentar

              • Kringlan
                • October 2002
                • 100

                #8
                ja jag får väl ta och göra det flytta över en eller så får jag ta och gå och köpa mig en till i butiken för det kan vara skoj att ha en till i mitt 240 l kar.

                Synd bara att jag inte får plats med fler kar i min lägenhet.
                Skulle nämligen vilja byta upp mig.
                [______] 240 liters kar
                [_] 30 liters kar
                "gör inget som jag inte skulle göra"

                Kommentar

                • TaNk girL
                  • July 2003
                  • 153

                  #9
                  Ursprungligen skickat av kampfisken
                  som extra bonus får du även fräscht steriliserat grus.
                  Ja, för sterilt grus utan en enda nyttobakterie är ju ändå varje akvarists högsta dröm! Kampfisken, din ugn verkar gå för högtryck. Du har inte funderat på att baka bullar istället?
                  ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

                  Kommentar

                  • Scan
                    • November 2002
                    • 93

                    #10
                    Det finns medel mot snäckor i akvariebutiken. -Men det är ju Kemikalier!!! kommer några att skrika nu. Att blanda i en massa medel i vattnet vid vattenbytena är dock tydligen helt ok..

                    Kör du en kur med snäckmedel i stället. Det är nog både enklare och effektivare än botnior...

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Scan... anledningen till att många "skriker" när det gäller snäckmedel är att om man dödar ett stort antal snäckor i ett kar, så har man millioners lik som förstör vattnet...
                      Isåfall borde man nog ha botior som decimerar snäckstammen först, sedan låter man medlet ta rom och snäckor som hållit sig undan...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Scan
                        • November 2002
                        • 93

                        #12
                        Ahh. Att det skulle bli fullt av snäcklik har jag faktiskt aldrig reflekterat över.. Du har naturligtvis rätt. Jag har(som tur är) ännu ej provat snäckmedel, utan brukar plocka de snäckor jag kommer åt.

                        Kommentar

                        • Torstensson
                          • June 2002
                          • 1964

                          #13
                          Om man placerar det mindre akvariet i ett större, så fiskarna man vill ska käka snäckor får plats? När man tror att snäckorna är borta är det ju bara att lyfta upp det mindre karet och torka av det. Låter ju nästan som en affärsidé!

                          Mina Praktbotior hade definitivt gillat det....

                          Kommentar

                          • pyrro
                            • March 2003
                            • 73

                            #14
                            Finns ett underbart bra sätt att bli av med sniglar o snäckor..köp en underbar liten kulfisk..gjorde jag till mitt 540..finns inga sniglar eller snäckor längre) och den är rolig att se och så..kulan alltså))
                            Catfish4ever
                            500 med 4 st Syntodontis petricola Vf och 1 hane 3 honor Altolamprologus compressiceps"Kigoma"Vf
                            8 st Callochromis macrops "Stappersi Tanzania" och 8 st
                            Paracyprichromis nigripinnis,Fast antalet ska utökas både Petricola ,nigripinnis till 8 resp 20.
                            Samt att karet ska fyllas med BTN moduler.

                            Allt jag säger är endast min personliga åsikt som privatperson och hobby-akvarist, ingenting annat!!(lånat med tillstånd)

                            Kommentar

                            • pyrro
                              • March 2003
                              • 73

                              #15
                              grejen med botior är väl att dom käkar mer ägg av sniglar än själva snigeln..kulorna däremot tuggar på sniglarna)))så en kula med botior är ju melodin enligt mina erfarenheter...
                              Catfish4ever
                              500 med 4 st Syntodontis petricola Vf och 1 hane 3 honor Altolamprologus compressiceps"Kigoma"Vf
                              8 st Callochromis macrops "Stappersi Tanzania" och 8 st
                              Paracyprichromis nigripinnis,Fast antalet ska utökas både Petricola ,nigripinnis till 8 resp 20.
                              Samt att karet ska fyllas med BTN moduler.

                              Allt jag säger är endast min personliga åsikt som privatperson och hobby-akvarist, ingenting annat!!(lånat med tillstånd)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...