Amano-räkor i damm utomhus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Amano-räkor i damm utomhus?

    En tanke slog mig... Amano-räkor kommer ifrån subtropisa områden i Asien, samma ungefärliga område som t.ex. Koi, Guldfisk, Väderfisk/grönling, och Kardinalfisk. Nån som har en damm som inte bottenfryser och som provat att låta Amano-räkor övervintra utomhus?


    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Framerate
    • July 2003
    • 118

    #2
    Hmmm, borde vara nästan omöjligt att hitta så små räkor i en utomusdamm även om dom överlever. Vad är lixom poängen då, om man ändå inte ser dom? Dessutom äter säkert guldfiskarna och koiarna upp dom med stor aptit.

    Kommentar

    • Carla
      • April 2003
      • 82

      #3
      Räkor är dessutom RUGGIGT bra på att rymma!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Poängen vore att de förmodligen skulle kunna fortplanta sig... Man kan hitta räkor i en damm om de är 500 stycken. Men det går som sagt inte om det finns koi/gf i.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • imported_n/a
          • September 2003
          • 81

          #5
          bra på rymma men inte så bra att överleva så länge när dom kommer upp på land haha dom skulle ju dö sen om inte hittar nån vatten ställe
          Heja fiskar, Hej fiskar.

          Kommentar

          • hgus
            • July 2003
            • 221

            #6
            Ursprungligen skickat av Azur
            Poängen vore att de förmodligen skulle kunna fortplanta sig... Man kan hitta räkor i en damm om de är 500 stycken. Men det går som sagt inte om det finns koi/gf i.
            Tyvärr skulle de inte det, ynglen kräver bräckt vatten, och vuxendjur kräver sötvatten. Tyvärr...

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              hgus: det finns massor av rapporter att folk odlat dem i vanliga växtakvarier, så bräckvatten är i alla fall inget krav. Min gissning är att det viktiga är att det a) inte får finnas fisk med ynglen för då blir de uppätna, och b) att det måste finnas smått plankton för ynglen att äta.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Carla
                • April 2003
                • 82

                #8
                Fisk50: Vad är det som är så roligt med att de dör om de lyckas rymma? Jag berättade att de är bra på att rymma för att Azur kanske inte visste att de är skaldjurens Houdini, det vore ju trist om han köpte 100 räkor som nästa dag ligger döda på stenläggningen/gräsmattan/var han nu har dammen.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Alla räkor är bra på att hoppa, det är jag van vid. Lite förluster får man ta med räkor, helt enkelt.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Ulla
                    • April 2002
                    • 1163

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Azur
                    hgus: det finns massor av rapporter att folk odlat dem i vanliga växtakvarier, så bräckvatten är i alla fall inget krav. Min gissning är att det viktiga är att det a) inte får finnas fisk med ynglen för då blir de uppätna, och b) att det måste finnas smått plankton för ynglen att äta.
                    Behövs varken plankton eller ett kar utan fiskar. Massor med javamossa är däremot bra för ynglen att gömma sig i. Mina räkor har fått smått 2 år i rad. Köpte 5 stycken och vid senaste flytten var de 17, så nog ynglar de av sig i vanliga växtkar.

                    Men trots att jag köpt dem som Amano-räkor så tror jag inte att de är den "vanliga" sorten. Mina blir bara 2,5-3 cm långa och är mörkare i färgen än Cardina Japonica.
                    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                    Kommentar

                    • gosatta
                      • December 2002
                      • 2669

                      #11
                      visst en räka är bra på att "rymma" från ett vanligt akvarium men där finns en STOR skilnad från en damm, kommer du ut ur ett akvarium så rammlar man ner på golv/bänk = omöjligt att ta sig upp, tar man sig ur en dam så ligger man på "stranden" vilkety gör att det bara är att kräla tillbaks så rymmning är knappast ett problem. Dock så är räk ätande karpar och en fryst damm ett helt annat problem, personligen tror jag inte dom klarar en fryst damm även fast dom kommer från samma ekosystem.
                      /Mats Åhrman
                      http://www.gosatta.org
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com
                      http://www.ciklid.se

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • September 2003
                        • 81

                        #12
                        Men lyssna, dom skulle inte rymma iaf.. dom kryper inte upp på gräsmattan, inte om dom behöver. 1 på 200 kanske... eller när det regnar och vatten stiger över dammet då rymmer dom säkerligen
                        Heja fiskar, Hej fiskar.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...