Kräftdjur

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wane88
    • September 2003
    • 8

Kräftdjur

Hej
    Jag har lite frågor om kräftdjur. Är det någon här som har erfarenhet av kräftdjur t,ex blå hummer, blå kräfta, krabbor eller räkor, är dom salt eller söttvattensdjur, var kan man köpa dom, tips om skötsel etc etc.
    Har ett 250 liters akvarium som jag skulle vilja ha några/någon kräftdjur i helst blå hummer eller i blå kräfta.

Uppskatar ett svar
    MW
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

hej blå hummer funkar utmärkt i sötvatten vet inte hur det är med krabbor tror att dem åsså ska funka. Räkor finns ju lite olika sorter att välja på iofs det gör det även med krabbor, men självklart så finns det sötvattensräkor. Har sett att dem i sundbyberg säljer små krabbor inte på akvarieleasing utan en djuraffär som ligger precis vid stationen på den sidan som pressbyrån finns på. Räkor finns att köpa på zooropa i kungsängen inne i coopforum huset...

mvh/Glenn
    Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• Crille_d2
      • February 2003
      • 300

Fråga Dr.Starnge: Han har blå hummrar?
      Mvh//Christofer
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=69287

Kommentar

• cecilia
        • January 2003
        • 754

Blå humrar är "personliga", snabbväxande kannibaler som äter ALLT och förstör ALLA växter utom javamossa och javaormbunke. Har för mig att de egentligen är thailändska kräftor och att försäljningsförbud är på gång (har redan trätt i kraft i Norge). Hade min hummer tillsammans med Malawiciklider en gång i tiden, långsammare och mindre aggressiva fiskar är nog inte att rekommendera. /Cecilia

Kommentar

• jonathan larsen
          • March 2003
          • 80

jag hadde en blå hummer det smet efter några dagar. och sedan blev den en liten torkad hummer bakom mammas dörr i andra sidan huset innan vi hittade den. men den var cool och trevlig så länge den varade. men värre sadist mot växterna kan jag inte tänka mig. den drog upp dom för skoj skull. eller var det en blå kräfta? jag vet inte riktigt den var inte så stor.
          100L svenskt saltvatten. nu med massa anemoner i alla färger.
          540L tre små räkor och två små malar
          500L svamp

Kommentar

• becky_be
            • August 2005
            • 473

Finns det nån bra information sida om krabbor? Helst på svenska.
            @-{-{--
            Rebecca

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

svenska kan du nog glömma men sidor hittar du i länken i min signatur.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• becky_be
                • August 2005
                • 473

Ska kolla in din länksida. Har sett en krabba i en butik och funderar på att skaffa, men jag skulle vilja veta vad man bör tänka på. Storlek på akvarium, andra djur den trivs med, hur inredningen bör se ut, matning, osv.
                @-{-{--
                Rebecca

Kommentar

• martinalexander
                  • July 2004
                  • 151

Ursprungligen postat av becky_be
                  Ska kolla in din länksida. Har sett en krabba i en butik och funderar på att skaffa, men jag skulle vilja veta vad man bör tänka på. Storlek på akvarium, andra djur den trivs med, hur inredningen bör se ut, matning, osv.
                  Min mor tänker inte på att ta reda på sådant, så hon köpte en krabba och stoppade i till 1 stor mal, 1 stor guldfisk och två tigerbarber... Men det har funkat utmärkt , och han har "hållit sig på sin kant" förutom att han har knipit guldfisken och malen i "rumpan" ett par gånger, kanske bara för att retas =D... Hon köpte också två kullis-ålar igår, och även det har funkat!!!

Kommentar

• MichaelE
                    • June 2002
                    • 903

Den här tråden hör väll knappast hemma här eller?
                    Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

Nu med både salt och sött .
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

Kommentar

Arbetssätt...