Krabba har tappat klo och ben...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Znuttan
    • October 2002
    • 44

    Krabba har tappat klo och ben...

    Min bror har, nej hade, tre minikrabbor. Idag upptäckte vi att en är död, den andra har förlorat en klo och ett ben, och den tredje sitter och käkar på den andres klo... Det har nog varit slagsmål, vilket vi har sett förut men då har de aldrig skadat varandra tidigare. Vad ska vi göra? Vi har naturligtvis plockat upp den döda, men ska vi avliva den som bara har 5 ben och en klo och låta den tredje leva ensam, eller ska vi köpa nya? Eller kan vi låta den "handikappade" leva? Kommer benet och klon att växa ut?
    Om ni undrar så bor de i ett 69-liters-kar med ca en dm högt vatten, de har två ganska stora grottor och två landställen. Mat får de ca två ggr/vecka, vilken brukar bestå av flugor, algtabbletter eller frysta mygglarver, och ibland får de lite matrester (fisk och räkor och sådant) eller något annat.
    Tacksam för svar!!
    Marsvins- och akvarieägare
  • B-Lunn
    • January 2003
    • 182

    #2
    Jag har haft kräftor och skulle tro att dom påminner rätt mycket om varandra. En klo växer ut igen, och det gör säkert ett ben också. Men det är nog ändå rätt stor risk för att den starkare krabban har ihjäl den andra. Jag hade tre kräftor i ett 120 L akvarium en gång och det slutade med att en av dem hade ätit upp de båda andra.
    Det är nog ingen mening att stoppa i fler iaf, ha kvar de du har och se till att båda har gömställen så kanske den skadade klarar sig även om jag tror att det är stor risk att du bara kommer att ha en kvar tillslut.

    Kommentar

    • Znuttan
      • October 2002
      • 44

      #3
      Ja, vi får nog göra så... tack för svaret!
      Marsvins- och akvarieägare

      Kommentar

      Arbetssätt...