Vattensköldpadda!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LinK
    • April 2003
    • 385

    Vattensköldpadda!

    hej!
    nån som har info om vattensköldpaddor(treknöl sköldpadda)????

    MvH
    Martin Sundholm

    "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"
  • chazie
    • August 2003
    • 26

    #2
    Hej...
    Jag har inte direkt någon iformation om den sköldpaddan...Men jag äger en själv..Fick den av en bekant som inte kunde ta hand om den längre..Det värsta är att jag inte heller kan det..
    men den är snäll,och man kan få den jättetam om man håller på mycket med den.Den behöver kalc varje dag i princip..(som du lägger på maten han/hon får)Sen äter den speciella "pellets"...Och även kräftstjärtar.(Vilket dom älskar)Man ska mata dom ung:varannan dag med den där pelletsen.Sen kan man ju ge lite annat mellan.De kan äta salladsblad och Banan med.Fiskbullar kan du också ge.(Men då ska de vara sköljda från såsen som brukar vara i)Sen kan du även ge Torsk en liten bit..."rå"....
    Dom kan inte äta ovanför vattenytan.Utan måste få vara under vattnet när den ska svälja.Du måste ha en UV-Lampa som belysning åt den.Och i Akvarite ska du ha en lite större sten som den kan komma upp på och "sola" sig lite.(Sköldpaddan dör till slut, eller så växer skalet ej som det ska, och kroppen om den ej får UV-Strålar eller solsken.Den kan nämnligen inte tillgodose sig maten och vitaminerna om den ej får sol på sig)"Dettta är HIMLA VIKTIGT"....
    Sen har du lite småsten i botten.Vattnet ska gå strax ovanför sköldpaddans skal....Inte mer...
    Är det sol ute..ta ut honom/henne en stund..Kan du göra varje dag om du vill..Dom älskar det..På sommaren kan du även ge maskros-blomma åt den.Men akta lite...Dom springer som sjutton när dom är ute..Så titta ej bort om så för bara en sekund..Då kan han/hon vara borta..
    Jag brukar låta min få simma runt i badkaret när jag gör rent i akvariet..Det gillar han jätte mycket...(Men se för allt i världen till att det inte finns några kemikalier i badkaret innan du fyller vatten åt sköldpaddan)...
    Hoppas jag har kunnat hjälpa dig lite i alla fall...Och att det går bra med din sköldpadda...Ta bra hand om den...Dom är jättemysiga faktiskt...Har sin egen lilla personlighet...Men kom ihåg att hålla på mycket med den om du vill ha den lite tamare..Och AKTA.....Fingrarna...Den kan snappa till om du ej är försiktig...
    Lycka till..
    Lotta
    CZ

    Kommentar

    • Kuhlii
      • March 2003
      • 200

      #3
      Den heter treköls sköldpadda och kallas även kart och Reeves, Reeves är det namn som är mest korekt... dom kommer från asien och har ungefär samma skötselråd som rödörad...
      Mina sköldpaddor kan du hälsa på om du går in på http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51995

      Kommentar

      Arbetssätt...