Varning för Svensk klodyvel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

    #16
    Jag minns att när jag var liten fångade jag en rätt cool grej i en damm vid sommarstället. Jag tror att det var en trollsländelarv...
    Den hade som två gripklor på huvudet och den jagade glupskt grodyngel. När den hade slagit sina klor i grodynglets kropp, sög den sedan ut innehållet i ynglet. Allt som blev kvar var et tomt, sladdrigt skal...
    "This is a lighthouse. Your call."

    Kommentar

    • Kyssguramin
      • October 2006
      • 227

      #17
      låter som klodyvel, men om den var tjock så var det nog en trollsländelarv ^^

      Kommentar

      • Algen
        • January 2007
        • 25

        #18
        Sök upp det sunkigaste stället i sjön där man inte vill gå barfota gärna vass o
        annan växtlighet-grunt luktar illa sumpigt där hittar du garanterat klodyveln
        ta en spade o gräv

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #19
          De flesta människor är helt omedvetna om det stora djurliv som finns under vattenytan förutom fiskar.

          Kul att så många här på Zoopet har så stora kunskaper! Är det någon som någon gång satsat på att ha dessa djur (insekter och kräftdjur) i akvarium?
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #20
            åååh! mitt favoritämne diskuteras! bottenfauna!!! jag har också märkt hur omedvetna folk är om det djurliv som faktsikt finns under ytan! speciellt när jag är ute och håvar då brukar folk titta fram och fråga vad jag fångar för fisk... men då säger jag att det är småkrypen jag är ute efter...

            jag vill försöka med vattengråsugga, krax här på zoopet har ju det, skulle vara kul att prova.. annars brukar jag mata med bäcksländor, knottlarver, mygglarver och dagsländor... himla kul att se fiskarna jaga..
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Ranatra linearis är rätt läckra, går att pincettmata med dött som mysis tex. Klodyveln funkar lika men kan drukna om vattnet blir för djupt utan något att klättra på. Trollsländelarver finns ju både inte så glupska sen lite mer avlånga hur glupska som helst. Funkar oxå med pincettmatning. Gammarus går ju bra som mat åt dom förra. Mumsar i sig allt möjligt från botten tex mygglarver. Gråsuggor traskar omkring på botten och mumsar på allt möjligt dom oxå. Dykarbaggelarver är hemska på matsidan, något som rör sig i närheten bara måste ju vara ätbart verkar det som dom tycker. Baggarna är glupska dom oxå.
              Senast redigerad av eriahl; 19 February 2007, 17:03.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #22
                nåt som är kul är ju husbyggande nattsländelarver... de bygger upp sina hus av de som de hittar i omgivningen. tex snäckskal, växter, stenar! riktigt snygga!
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • Piscator
                  • August 2006
                  • 735

                  #23
                  Flicksländans larv, dvs flickländenymfer är väldigt vackra och simmar på ett ganska lustigt ormliknade vis. Ett krux är ju att de flesta av de insekter som nämnts är rovdjur, så det slutar lätt med att det äter upp varandra. Många av dem, som trollsländelarver och dykarbaggar är dessutom kapabla att peta i sig småfisk..

                  Jag som är både flugfiskare och flugbindare har i många år försökt att imitera dessa insekter i forma av fiskeflugor. Kunde vara kul och lärorikt att ha olika insekter, framförallt insektslarver (nymfer, nattsländepuppor..) i ett akvarium. Att lära sig hur de rör sig, när de gör det, vilka platser de helst gömmer sig på etc., etc. Men jag tror inte att jag kommer att bli poppis hos min sambo och min dotter om jag fyller ett kar med "otäcka kryp"
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #24
                    otäcka kryp? vad pratar du om? de blir lite läskiga när man tittar i stereolupp och artbestämmer dem och de blir 20 ggr större..
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...