Kan man blanda räkor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    • February 2003
    • 427

Kan man blanda räkor?

Jag har tre räkor som jag identifierat som Atyopsis moluccensis. En länk: http://www.hmprod.net/aquariums/pages/atyopsis_moluccensis.htm
    Jag vill hemskt gärna ha Caridina Japonica oxå, eller någon annan räka om jag hittar. Går det att blanda olika räksorter eller bråkar de? Någon som vet? Någon som sett räkor i Norrköping/Linköping-området förutom den sorten som jag redan har?

Mvh
    /A
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Inte alla räkor går ihop, men Caridina japonica och Atyopsis moluccensis borde gå alldeles utmärkt att blanda.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• AndreasN
      • July 2003
      • 2732

Jag köpte de räkor de hade kvar hos min lokala zoohandlare idag och fick med mig tre st Caridina Japonica och en st Atyopsis moluccensis. Handelsnamnet på den förstnämnda är ju amano-räka men vad är handelsnamnet på den andra? Zebraräka kanske för det namnet hade de på lappen under akvariet?

Amano-räkorna springer och simmar runt men zebra(?)räkan håller sig gömd. Känner den sig ensam?

De var i samma akvarium i affären och de har inte bråkat i påsen eller i mitt akvarium så de borde ju gå ihop.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• AndreasN
        • July 2003
        • 2732

Nu har jag studerat bilderna lite närmare (upptäckte att man kunde klicka på dem ) och den ensamma jag har är troligen inte en Atyopsis moluccensis. Vad kan det vara för nån? Den har samma kroppsform som amanoräkan men är mörk med ett ljust steck på ryggen och längst ut på stjärten men inte på spröten och inte så hög som på bilderna av Atyopsis moluccensis som inte heller har den ljusa randen längst ut på stjärten.

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Atyopsis moluccensis, som många räkor, kan variera mycket i färg. Inte bara beroende på varifrån de kommer, utan hur den mår, och vad den ser för färger i omgivningen.
          Över huvud taget är färgen inte så mycket att lita på när det gäller att identifiera räkor.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• AndreasN
            • July 2003
            • 2732

Tack! Borde jag stoppa ner lite kalksten eller snäckskal till dem? Vattnet har samma pH som i min kran = 8 eftersom svärdbärarna trivs i det, är det bra för räkorna? Så fort jag hittar fler Atyopsis moluccensis så ska den få lite polare.

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

pH är finemang för både räkor och svärdbärare. Har du en kalksten eller liknande kan du gärna stoppa ned den, även fast det nog inte egentligen behövs.

Kommentar

• AndreasN
                • July 2003
                • 2732

Jag ska ha medelhårt vatten enligt komunens hemsida så då borde det ju finnas kalk i vattnet. Det blir även kalkavlagringar på täckglasen när man droppar om fingrarna. Jag har även svårt att få ner pH lägra än ca 7 i mitt andra kar med ekbarksextrakt vilket ju även det tyder på kalk.

Kommentar

• alie
                  • February 2003
                  • 427

Atyopsis moluccensis döps visst olika i olika affärer. I min affär sa de "klippräka". I en annan "träräka". På engelska kan man se "Woodshrimp" och "Fanshrimp" bl a.

Mina räkor ändrar oxå utseende då och då. Om de sätter sig mitt i utblåset från pumpen och håller upp sina "händer" för att fånga partiklar är de grönspräckliga. Om de sitter och surar på en sten är de röda - speciellt om vattnet har gått upp någon grad. Jag köpte först enbart två, och när jag först släppte ner dem blev en knallgrön och en knallröd. De visste inte hur de skulle reagera med andra ord. Jag trodde i flera dagar att jag hade två olika sorters räkor. De var blyga någon vecka, men nu är de kaxiga och syns jämt. Den kaxigaste individen har en jättestarkt färgad rand på ryggen, det kanske indikerar att han är "ledaren"? De två mindre har inte haft en så tydlig rand.

/A

Kommentar

Arbetssätt...