Mangrovekrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Mangrovekrabbor

    Tjena, jag ska få ett akvarium av en polare i morgon och har då tänkt att köra krabbor i det karet med både land och vatten del.

    Då funderar jag på dessa små krabbor men jag har ingen aning om vad de vill ha i ett akvarium, dom heter ju mangrovekrabbor så då antar jag att det ska vara mycket med rötter och sand. Skulle dock behöva bättre beskrivning än så..

    Min andra fråga är om vilken kost de vill ha samt hur stora dom blir.

    Länka gärna ett biotopakvarium med dessa!

    Tack i förhand!
  • BengtO
    • May 2005
    • 216

    #2
    Skaffa krabbor från släktet Geosesarma istället. Då kan då få förökning i burken

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag antar att vi pratar om rödkload mangrovekrabba, Perisesarma bidens eller någon nära släkting. De måste ha nånstans de kan komma upp ur vattnet, annars drunkar de snart. Bräckt vatten är bra men inte ett krav. Allra bäst trivs de med en stor landdel med växter och nedgrävda blomkrukor med jord i (eller packad torvbotten): de gräver då gångar som de lever i. Nackdelen med att ge dem torv/jord att gräva i är att då kommer du aldrig att se dem igen eftersom de är nattaktiva. Deras larver kräver salt vatten för sin utveckling, så de är svårodlade. Se till att det finns gott om gömställen, annars är risken stor att de slåss och skadar varandra.
      Bäst vore nog att hålla dem på samma sätt som man håller slamkrypare, de kommer ur samma biotop.

      Geosesarma som BengtO (och jag) rekommenderar är ganska likartade i sina krav, men är ändå betydligt lättare att hålla eftersom de kommer ur sötvattensbiotoper.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Tackar för svaren!

        Dock så har jag nog ångrat mig angående krabbor och ska satsa på Microctenopoma istället. Dessa krabbor verkar vara riktigt intressanta varelser och förtjänar mer cred i djuraffärerna.

        Kommentar

        • muffinlove
          • December 2013
          • 20

          #5
          precis som Azur skriver så behöver krabborna en land och vatten del. och när det kommer till mangrove krabbor så har olika arter olika krav. dom vanliga som man säljer här i swe dom små röd kload mangrove krabba. har typ samma krav som Geosesarma att man ska ha ca 2/3 land resten går bra med vatten.

          det är bra om man har en pump som kör på så det blir lite ström dom har inga problem med att det rör sig i vattnen men man ska inte ha på får hårt blås lite halv lungt går väldigt bra. sen ska man se till att det finns att kunna klätra runt i. så grenar och rötter som sticker upp ur vattnen är väldigt uppskatat. dom kan även göra revir på en rot som är vid vattnet. vissa krabbor trivs bättre i vattnet och andra på land.

          sen om du vill föröka dem så är det ganska svårt deras larver kräver bräkvatten i början sen när dom blir unga krabbor så går dom över till söt. så om du vill prova på något svårt så är det bara att köra, när du ser en hona med rom kan du flytta över den till en egen burk och vänta att hon ska släppa romen.

          som alla andra krabbor så är deras kost nästan allt man kan hitta, en bra grund är flingfoder till fiskar det bruka dom tycka om väldigt mycket. sen bruka jag smula ner lite krabb tableter from dogman lite då och då så att dom får i sig lite andra mineraler och vitaminer. två gånger i månaden kör jag även ner lite ägg skal så att dom får i sig lite extra kalcium det hjälper till när dom ska byta skal. röda myglarver och räkor är bra extra protein i kosten det får dom lite då och då. sen kan man även köra ner kokad ägg vita och mango burka dom tycka. Det är lite av vad jag bruka mata mina djur med.

          jag har följande arter
          * Vampyr krabba
          *Golden eye
          *Mandarin
          *Red Devil

          alla är från familjen Geosesarma, det som är unikt med dem är att dom föder levande krabbor. (som dom sa innan mig)

          det är lite info från mig, lycka till.

          muffin

          Kommentar

          Arbetssätt...