Amanoräka med rom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • masse_86
    • January 2003
    • 301

    Amanoräka med rom?

    Såg att en av mina amanoräkor bar på rom!

    Är rommen befruktad?
    Hur föder man upp ynglen?
    Det mesta går att fixa själv!!!
    //Masse
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det var ett tag sedan jag läste på om dom, men jag skall försöka summera mina lite luddiga minnesbilder. Amanoräkan lever i sumpmarker uppströms lätt strömmande vatten. När dom lekt så bär dom på romen tills den kläcks, då förs ynglena med floden till havet där dom har ett larvstadie och lever påplankton. När de sedan blivit färdiga räkor så vandrar de tillbaka uppi floden. Så vidare du inte kan simulera en övergång från sötvatten till saltvatten och dessutom tillgodose larvernas behov av plankton så tror jag inte att du kommer att lyckas. Ta inte allt jag säger för sanning, kolla upp det själv, en deldetaljer kan vara fel. En sak ärjag dock säker på: dom har aldrig odlats i akvarium.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Ulla
      • April 2002
      • 1163

      #3
      Mina, vad jag köpte som Amano-räkor, har fått yngel 2 gånger. C:a ett halvt dussin av dem har klarat sig. Har varken saltvatten eller bräckvatten i karet. Visste inte ens att räkorna hade ynglat av sig, de bara försvann i en dryg månad för att sedan dyka upp med ett gäng yngel i diverse storlekar.
      Jag tror inte att det är "riktiga" Amano-räkor, de har bara blivit 3 cm långa och har blivit ganska mörka i färgen ( av att tugga bark?)
      I mitt största kar har jag riktiga Amano-räkor. Honorna är runt 5 cm långa och har burit rom i flera omgångar men det har aldrig blivit några överlevande yngel av dem hittills.
      Räkorna som ynglade av sig gjorde det på senvåren/försommaren båda gångerna.
      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        jag har läst om några lyckade lekar, men det har varait ganska avancerade projekt, där det var simulering av saltvatten.. larverna flyter väl med till saltvatten & lever där ett tag för att sen förflytta sig tillbaka efter ett antal veckor.. men som sagt, nog inget att hoppas på...

        http://users.skynet.be/caridina-japonica/
        http://www.gsas.org/Articles/1999/shrimp2.html
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • dankungen
          • July 2003
          • 116

          #5
          Jag tyckte att det lät rätt lätt att få till den första delen av nya räkor.

          Krav:
          *Ett ingånget kar så att det finns saker för räkorna att äta..
          *En täckskiva så att du inte får in så mycket damm..
          *INGEN pump inte ens en luftpump (bublorna tog sig tydligen in i småräkornas skal och de dog av det)
          *Växter
          *Ljus så att det kan bildas lite trevliga alger

          Första delen...(Den lätta)
          När du hittar en hona med rom lägg dina räkor i ett annat kar.. med en viss mängd vatten. Ta reda på vilken salthalt du ska ha för bräckvatten och hur mycket salt totalt du ska ha i just din tank..
          Ta sedan upp vatten i omgångar blanda med lite salt häll ut i tanken igen ... på så sätt får du en gradvis ökning av salthalten till den "rätta".

          Andra delen. (Den svåra)
          Honan kommer att släppa sitt rom och du kommer att ha en massa småräkor. Nu är det bara att hoppas att de vuxna inte äter upp de små. Och att de små hittar tillräkligt med mat.
          Om de vuxna äter småräkorna så får man flytta över dem till ens vanliga akvarium.
          Om du vill göra det så måste du ha lite bräckvatten som du gradvis blandar till sött dvs. en tredje tank.

          Jag läste på en site att de var rätt lätta att föda upp.
          Ska kolla igen och återkomma med en URL.

          Jag har ju inte själv gjort detta då jag bor i en etta och en halva med en unge... (utrymmesbrist) Så allt detta få ses som expriment

          Hoppas det går bra
          Vänligen // Dankungen

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag skulle nog säga att övergången från sötvatten till saltvatten/bräckvatten är det svåra. Det är inte bara att hälla i salt. Saltet kommer att döda nitrobacterna med nitrit/nitrat ansamlingar som följd. Bäst tror jag är att sakta vänja in honan till ett redan fungerande saltvattenskar.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #7
              finns det något sätt att se skildnad på honorna och hanarna? förutom när de bär på rom det vill säga.

              Kommentar

              • Jessa
                • September 2003
                • 454

                #8
                I denna länken finns det kort på en amano hona och en hane så du kan se skillnaden.

                Kommentar

                • fairing
                  • October 2003
                  • 574

                  #9
                  jag har nu en hona med massa rom har flyttat över henne till ett litet eget kar orkar inte hålla på med salt och grejer,så vi får se om det är några som klarar sig.eller ska jag låta den gå kvar där den har gått hela tiden med blå tigerräka.
                  www.akvarietorget.se

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #10
                    Ursprungligen postat av fairing
                    jag har nu en hona med massa rom har flyttat över henne till ett litet eget kar orkar inte hålla på med salt och grejer,så vi får se om det är några som klarar sig.eller ska jag låta den gå kvar där den har gått hela tiden med blå tigerräka.
                    Orkar du inte hålla på med salt "och grejer" så blir det inga småräkor.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • fairing
                      • October 2003
                      • 574

                      #11
                      jag ångrade mej och måste testa,har nu ett kar med salt vatten där honon ska få gå i med mossboööar och blad.om ni har några råd och tips så kom gärna med det.
                      www.akvarietorget.se

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        Det är inte honan som ska gå i salt, det är larverna/yngel som ska det. LÄS LÄS LÄS.
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • Nitra98
                          • June 2005
                          • 1987

                          #13
                          Sätt honan i en burk med vanligt akvarievatten tills larverna har kläckts, sedan flyttar du larverna till saltvatten. Rommen kommer inte att kläckas om du låter honan gå i saltvatten från början. Har du alls läst på om detta? Finns en bra sida om det.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • fairing
                            • October 2003
                            • 574

                            #14
                            okej jag ska sätta honan i ett eget kar med vanligt akvarievatten sen när hon har fött kan jag ta bort henne och hälla i saltvatten,rätta mig om jag har fel.
                            www.akvarietorget.se

                            Kommentar

                            • Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

                              #15
                              Ja så kan du göra. En sak bara, kom ihåg att det är svårt att odla amano, bli inte besviken om det inte lyckas första gången utan på det igen bara. Lycka till!
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...