snapping turtle.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EMIL_EMPO
    • October 2006
    • 72

    snapping turtle.

    har lite funderingar ang snapper sköldpaddorna macrochelys temminckii och chelydra serpentina.
    nån som haft nån av dessa och kan berätta lite om deras beteende? alligatorsnappern ska väl mest ligga still och (p)locka fiskar medan den vanliga varianten ska vara mer aktiv.
    måste dessa paddor vara ensama eller kan man ha par? kanske rent av hålla den vanliga" ihop med alligatorsnappern?

    har en bild i huvudet där man har ett relativt stort kar 500l+ med platys eller liknande lättavlad fisk som får gå som foderfisk och liva upp karet lite samtidigt som man kan ha en av dessa bestar dom ligger och lurar bland växterna.
    kan man ha fredliga fiskar som är lika stora/större än sköldpaddan tillsammans med den? eller gör den slarvsylta av dom?
    blir paddan/fiskarna stressade av varandra?
    är dom helt marina eller behöver dom en landdel?

    all info och bra att veta" saker vill jag höra, bara låta tankarna flöda
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Jag har haft vanlig snapp och det är spännande djur men man har en del att tänka på. Vanligt 500 liter kan ju gå till en liten men det är definitivt för litet när de blir större. Jag hade 2 m2 och det är i minsta laget det till vuxna djur. Alligatorsnappen är än värre, det blir riktigt stora as, det är knappast djur som blir bra till vanligt hemmabruk. Tyvärr är det här ofta slit och slängdjur, man har dem ett tag och sen när man inser hur stora och brutala de faktiskt blir så skänker man bort dem och lyckas ofta inte ens med det. Jag tycker att man skall göra klart för sig hur stora de här djuren faktiskt blir och fundera över om man fixar det, annars är det bättre att låta bli.

    Marina är de ju inte men i princip akvatiska. Jag såg aldrig att mina gick upp på land, ofta gör de inte det annat än för äggläggning. En annan sak är att griniga tillsynsmyndigheter kan tycka att de skall ha landdel även om de inte använder den.

    Fisk med den här typen av sköldpaddor ser jag som en dålig ide, det kan vara olagligt och hur som helst är det inte snällt mot fisken. Det är bättre att mata dem med dött som fisk, räkor, räkmix osv. Inte heller skall man göra sig några förhoppningar om att ha växter. Det är stora djur som kan fara fram som bulldozrar och de äter mycket vilket också märks i andra änden, de grisar ner ordentligt. Det man stoppar ner till såna djur skall vara robust och lättstädat, annars blir man bara less på hela saken. Kanske grus på botten och sen stora stenar och rejäla rötter, inte en massa lulllull, det blir bara fort nog förstört. Bättre i så fall att ställa lite krukväxter på kanten, det fungerar.

    Det kan gå att ha flera ihop men det finns också en risk att de skadar varann. Ska man ha flera vuxna ihop pratar vi om en damm om det skall vara hopp om att det skall gå väl.

    Så, jag säger så här, jag avråder ingen från att skaffa snapp för det är faktiskt riktigt spännande djur. Däremot så vill jag absolut varna för att skaffa dem oövertänkt, det är för många som köper ogenomtänkt och det blir inte bra. Det här är stora as som skiter och river ner och som har kapacitet att knipsa av en finger om man inte ser sig för och som också ställer krav på både utrymme och rening. Kan man fixa vad de behöver och förstår att det här är mer av ett intressedjur än nåt som blir dekorativt, då kör man. Annars är det bättre att släppa saken och titta på en mindre art, mysksköldpaddor t ex.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • EMIL_EMPO
      • October 2006
      • 72

      #3
      Ursprungligen postat av Bygert
      Jag har haft vanlig snapp och det är spännande djur men man har en del att tänka på. Vanligt 500 liter kan ju gå till en liten men det är definitivt för litet när de blir större. Jag hade 2 m2 och det är i minsta laget det till vuxna djur. Alligatorsnappen är än värre, det blir riktigt stora as, det är knappast djur som blir bra till vanligt hemmabruk. Tyvärr är det här ofta slit och slängdjur, man har dem ett tag och sen när man inser hur stora och brutala de faktiskt blir så skänker man bort dem och lyckas ofta inte ens med det. Jag tycker att man skall göra klart för sig hur stora de här djuren faktiskt blir och fundera över om man fixar det, annars är det bättre att låta bli.

      Marina är de ju inte men i princip akvatiska. Jag såg aldrig att mina gick upp på land, ofta gör de inte det annat än för äggläggning. En annan sak är att griniga tillsynsmyndigheter kan tycka att de skall ha landdel även om de inte använder den.

      Fisk med den här typen av sköldpaddor ser jag som en dålig ide, det kan vara olagligt och hur som helst är det inte snällt mot fisken. Det är bättre att mata dem med dött som fisk, räkor, räkmix osv. Inte heller skall man göra sig några förhoppningar om att ha växter. Det är stora djur som kan fara fram som bulldozrar och de äter mycket vilket också märks i andra änden, de grisar ner ordentligt. Det man stoppar ner till såna djur skall vara robust och lättstädat, annars blir man bara less på hela saken. Kanske grus på botten och sen stora stenar och rejäla rötter, inte en massa lulllull, det blir bara fort nog förstört. Bättre i så fall att ställa lite krukväxter på kanten, det fungerar.

      Det kan gå att ha flera ihop men det finns också en risk att de skadar varann. Ska man ha flera vuxna ihop pratar vi om en damm om det skall vara hopp om att det skall gå väl.

      Så, jag säger så här, jag avråder ingen från att skaffa snapp för det är faktiskt riktigt spännande djur. Däremot så vill jag absolut varna för att skaffa dem oövertänkt, det är för många som köper ogenomtänkt och det blir inte bra. Det här är stora as som skiter och river ner och som har kapacitet att knipsa av en finger om man inte ser sig för och som också ställer krav på både utrymme och rening. Kan man fixa vad de behöver och förstår att det här är mer av ett intressedjur än nåt som blir dekorativt, då kör man. Annars är det bättre att släppa saken och titta på en mindre art, mysksköldpaddor t ex.
      tack för bra svar!
      japp jag är medveten om att en vuxen snapper absolut inte kan gå i ett 500l, men tänkte köpa en liten och så får den gå där i ett bra tag.
      tar väl säkert 10år att växa ur ett 500l (?)
      detta är ingen impulsidé utan har alltid gillar dessa snappers, först nu som det blir på tal att skaffa en då jag ska flytta till större lägenhet, så jag försöker samla på min massa info så att det inte blir tokigt.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Skit i snappern.. jag vet inte en käft som har en vuxen snapper.. de är ok tills de når 30-40 över skal men sen kommer oftast livet emellan.. det är ju ingen tillfällighet att typ 90% av alla sköldpaddor som köps hamnar på blocket under bortskänkes..

        Hade jag gett mig fan på att ha en sköldpadda hade jag köpt en kinesisk läderpadda eller en fly river turtle.. speciellt den senare är det lite drag i.. dessutom är den så dyr att antingen stolthet eller envishet tvingar en att ge den ett bra hem haha..

        Om du ändå vill ha en snapper är det nog läge att starta större än 500 hur som, iaf inte standardmått.. 100x100x50/60 skulle nog funka ett tag..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • EMIL_EMPO
          • October 2006
          • 72

          #5
          500l är inte skrivet i sten utan det kan lika gärna bli ett 720, beror på vad som kommer upp, och jag är övertygad om att en snapper bäbis på 5-10cm klarar sig minst 10år i en sån tank.
          dom som skänker bort är barnfamiljer som köpt en liten söt rödörad till guppytanken och blir ledsna när den äter upp alla guppys, så kommer inte fallet vara här.
          jag gillar den förhistoriska med dom, det monstruösa, dom är nästan som dinosaurier och det tilltalar mig.

          när jag bodde hemma hade jag en 890l tank med div channor, lite fengäddor osv så jag vet hur det är att ha rovgiriga djur, så den biten behöver ni inte undra över.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Ok.. har du haft rovfisk så förstår du iaf grejen..

            Jqg vet ett 120x120 som är billigt ute just nu?
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Snapper är speciell, inget snack om det men som sagt nåt som bör inhandlas med eftertanke. Det finns för många exempel på snappers som skänks bort.

              720 funkar länge till snapper men inte till fullvuxen.

              För de som gillar snapper rekommenderas:

              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              Arbetssätt...