EasyCarbo + Profito + Räkor = Sant?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xanadu
    • January 2013
    • 157

    EasyCarbo + Profito + Räkor = Sant?

    Hej

    Visst är det så att räkor inte har några problem med normal dosering av Easycarbo och Profito? Jag har kört det i ett kar tidigare men där hade jag en mal som åt upp räkorna så jag hann aldrig märka om det påverkade räkorna på något sätt. Tänker framförallt på CR och Körsbär.
    Projekt:
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Sv: EasyCarbo + Profito + Räkor = Sant?

    När jag började med easycarbo och profito så var det en del körbärsräkor som dog för mig. Men efter ett tag så började dom som överlevde att föröka sig och antalet ökade och efter det hade jag inga problem alls

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      #3
      Jag doserar EC och PMDD i mitt räkkar där jag har körsbär utan problem.
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Tror inte PMDD är ett problem för de vanliga typerna av räkor alls så länge man har normala doseringar. Det är väl mer när man laddar på med NO3 delen som en del räkor kan reagera.
        Däremot så reagerar räkor starkt i vissa vatten på EC och kräver lite invänjning med preparatet. I vissa kar reagerar de inte alls i andra kar blir det starka reaktioner. Sedan vad det beror på att det är så olika vet jag inte. Skulle kunna hänga ihop med KH t.ex. men egentligen ingen aning. Men om man är osäker börjar man med halv dos v. 1 därefter normaldos efter 2-3 veckor. När jag själv körde på direkt med normaldos blev mina Amanos som om de var kraftigt berusade. Rörde sig långsamt och vred kroppen på ett stereotypt underligt sätt. På halv normaldos var det som vanligt. Med långsam upptrappning kunde jag så småningom ha maxdos EC utan några som helst problem. Men i vissa kar går det som sagt kanon med normaldos från dag ett.
        Men som sagt ta det lite lugnt med doseringen när du börjar för säkerhets skull. Varför chansa...
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • xanadu
          • January 2013
          • 157

          #5
          Okej, räkorna ska inte i för än om några veckor så jag kan kanske köra full dos nu och sedan några dagar innan räkorna kommer i trappar jag ner. Och när räkorna sedan är i testar jag mig sakta sakta framåt?
          Projekt:

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Tror att det är en halveringstid på ca 12 timmar på EC så med ett par dagars nertrappning borde det fungera bra. Med full dos, menar du normaldos?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              EC innehåller ju tydligen någon procent glutaraldehyd, vilket man inom massaindustrin använder för att motverka förekomst av slembildande bakterier. Jag spekulerar fritt här men misstänker att det är detta ämne som räkor eventuellt skulle kunna reagera negativt på...

              Kommentar

              Arbetssätt...