Odla snäckor i yngelbur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cl7
    • October 2007
    • 32

    Odla snäckor i yngelbur?

    Hej gott folk!

    Skriver mitt första inlägg på detta forum

    Ska snart sätta upp ett 240-l-akvarium, där jag planerar att hålla bl a dvärgpuffers. Men först måste jag ju försäkra mig om att jag kan hushålla med snäckmat. Hade tänkt att i bakgrunden bakom alla växter dölja en yngelbur och låta odla snäckorna där. Vad tror ni om det?

    Är det för litet eller har någon provat?

    Tacksam för svar och synpunkter!

    Cilla
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Välkommen hit!

    Det är nog lättare att odla dem i ett eget kar, de lär nog inte stanna så länge i en yngelbur. Skulle de nu göra det, så får de knappast rätt förutsättningar att bli så många där.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen postat av cl7
      Ska snart sätta upp ett 240-l-akvarium, där jag planerar att hålla bl a dvärgpuffers. Men först måste jag ju försäkra mig om att jag kan hushålla med snäckmat. Hade tänkt att i bakgrunden bakom alla växter dölja en yngelbur och låta odla snäckorna där. Vad tror ni om det?
      Kan kanske funka, om du matar snäckorna ordentligt, men du får knappast så många snäckor att kulfiskarna kan leva på dem. Men du vet om att dvärgkulfiskar också äter annat än snäckor? De tar vanlig fiskmat.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • cl7
        • October 2007
        • 32

        #4
        Tack för svar! Jag har tänkt att variera kulornas kost så mycket som möjligt, men om snäckorna inte förökar sig som jag vill vågar jag inte köpa fiskarna. Jo, det blir att lägga i flitigt med mat. Volymen är ju inte så stor i buren, men ytan kan ju ökas om man lägger i musselskal och äggskal som kalk-källa till snäckorna. Men vore riktigt intressant att höra om någon har praktisk erfarenhet.

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Jag samlar snäckor jag fått med när jag köpt växter i ett akvarium. De förökar sig inte så värst mycket fast de inte har några fiender. Det är kanelbullesnäckor , physa och posthorn med andra snäckor. Blir ingen invasion direkt...
          Senast redigerad av henrikl; 16 October 2013, 19:07.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • dancehall
            • May 2007
            • 306

            #6
            Starta en liten vas med bara snäckor i annars!

            Kommentar

            Arbetssätt...