Körsbärsräkor och sällskap ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kussirussin
    • October 2013
    • 2

    Körsbärsräkor och sällskap ?

    Hej!
    Jag är en total nybörjare inom det här med akvarium, och tycker att räkor och övriga skaldjur är otroligt söta. Skulle vilja skaffa ett par körsbärsräkor eftersom folk verkar tyckaom dem och de är lättskötta. Vad tycker dom om för sällskap? Vill inte att de ska leva i evig rädsla. Finns det krabbor som man kunde ha i samma akvarie ? Och vilka fiskar låter räkorna va ifred? Har funderat på 60l, hur många djur kan man ha där? Tacksam för svar! Berätta gärna mer om räkorna och deras livsvanor, vet ju som sagt inte så mycket
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    #2
    Jag har själv inte just körsbärsräkor, men mina Blue Pearl-räkor har funkat väldigt bra ihop med clownkillis, så det kan vara ett tips.

    Kommentar

    • Kussirussin
      • October 2013
      • 2

      #3
      Tack för tipset!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Har själv körsbärsräkor både i mitt 30 liters och i mitt 450 liters. Frågan är väl om du vill se räkorna eller inte. Om du vill se dem så behöver de känna sig trygga från både fisk och andra skaldjur. Annars blir de komplett osynliga. Så fiskar som håller sig hyggligt lugna, en bit upp i karet kan gå hyggligt. Men skulle själv rekommendera fiska som är så små att de inte upplevs som ett reellt hot som t.ex. Galaxyrasbora, Moskitrasbora eller Dvärgrasbora eller liknande, men i så fall i en stor grupp som t.ex. 20 st. Du kan också ha levandefödare som är riktigt små som t.ex. endlers guppy. När det gäller Guppy så blir det ju så att köper du 4 kommer du att ha 200 efter en tid.
        När det gäller räkorna så lever de i stora grupper i naturen och storleken på gruppen ökar tryggheten. Så absolut minst 20 st. till ett så stort kar som 60. Hellre 30-40 egentligen. Men inte under 20 st.
        Har du större räkor eller krabbor gömmer de sig troligen. Men snäckor funkar kanon med räkor.

        Tänk på att räkor är känsligare än fiskar i början, de tål inte metaller mm. särskilt väl så att du läser på hur du startar upp akvariet först.
        Ska bli kul att se hur du väljer.

        Plantera också gärna med mossor i akvariet då räkorna älskar att plocka efter mat där och att räklingarna (räkyngel) lättare klarar sig.
        Du kan läsa mer om Körsbären här och om räkor generellt här . I sista artikeln står lite tips om vad de funkar med och vad du behöver tänka på när du nu vill börja med räkor.
        Senast redigerad av Bluewing; 08 October 2013, 05:28.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Jag har haft en krabba ett tag tillsammans med körsbärsräkor och det var aldrig några problem. Jag tror den hette rödklo krabba. Det största problemet med krabban var att den var ute och gick i huset när man minst anade.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          Arbetssätt...