Invasion av physa-snäckor - vad kan jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Invasion av physa-snäckor - vad kan jag göra?

    I mitt relativt nystartade räkakvarium har jag nu fått invasion av physa-snäckor. De har lagt ägg lite överallt, det sitter geleklumpar på väggar, botten och blad.

    Finns det någonting jag kan göra förutom att plocka upp de jag ser? De föds ju hela tiden så numer är det ju bara de mikroskopiskt små som finns kvar för de är svåra att få tag i.

    Jag har läst att man kan lägga i ett salladsblad, men är det ok för Red och Black Crystals?
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Ofta får man ju mycket snäckor om man matar lite för mycket eller karet kan vara i obalans. Hur tycker du att du gör? Gör det något att du har mycket snäckor?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      #3
      Jo - den här mängden är inte rolig. Matar gör jag typ tre-fyra ggr/v och bara några pellets o några flingor (har dvärgrasboror där i också). Men visst, det blir säkert en del mat kvar. Obalans är det i karet ännu, det är bara startat sedan kanske en månad.
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Invasion av physa-snäckor - vad kan jag göra?

        Ok. Låter som riktigt sunda rutiner. Var bara nyfiken. Du skulle inte kunna låna en Helenasnäcka och köra med den i karet någon månad. Den tar en snäcka per dag ungefär. Sedan kan du skicka vidare den till någon annan. Minson hade väl mycket snäckor och fick låna en Helena av mig. På tre veckor var det rent från snäckor. Men för egen del så gillar jag snäckor.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        Arbetssätt...