Räka/snäcka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kress
    • September 2013
    • 2

    Räka/snäcka

    Är nybörjare inom detta område och har en del funderingar kring effektiva städare i akvariet (45l).
    Vad är bäst räka eller snäcka?
    Vilken är en bra nybörjarräka?
    Vilken är en bra nybörjarsnäcka?
    Har hört talas om äpplen, men kan inte hitta sådana.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Hej Kress! Välkommen hit! Kul att du tar dig tid att skriva.
    Vad är bäst räka eller snäcka?
    Båda är bra på så sätt att de lever både på alger och skräp. Men snäckor är bättre på hårdare mer kortare alger. Räkor är bättre på trådigare, mer luftiga algtyper.
    Vilken är en bra nybörjarräka?
    Tveklöst Körsbärsräka och Amanoräka. Lättskötta och robusta räkor. Men alla räkor är riktigt känsliga för metaller och gifter i vattnet.
    Körsbärsräkor får lätt räklingar (yngel) så småningom. Amanoräkor är för svåra att få yngel av för vanligt folk.
    Vilken är en bra nybörjarsnäcka?
    Min favorit är Malayisk Sandsnäcka på grund av den nytta den gör i gruset. Men flera av de vanliga snäckorna du hittar i handeln är enkla, såsom Neritinasnäckan. Den liknar äppelsnäckor men är något mindre.
    Har hört talas om äpplen, men kan inte hitta sådana.
    På grund av EU-direktiv är den förbjuden att sälja och ge bort men inte att ha i sitt kar. Nu gissar jag att folk som är intresserade att få ha sådana på ett mystiskt sätt så småningom har sådana i sitt kar ändå efter ett tag, hur det nu kan gå till....
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing

      Vilken är en bra nybörjarräka?
      Tveklöst Körsbärsräka och Amanoräka. Lättskötta och robusta räkor. Men alla räkor är riktigt känsliga för metaller och gifter i vattnet.
      Körsbärsräkor får lätt räklingar (yngel) så småningom. Amanoräkor är för svåra att få yngel av för vanligt folk.
      Kan bara hålla med. Jag köpte både Amano och Körsbärsräkor när jag började. Dock dog alla körsbärsräkorna när jag hällde i gödningsmedel för växterna. Nu har jag bara Amanoräkorna kvar, men de verkar stå pall för det mesta. De städar ok, inte superbra.

      Jag har också en physa, som jag tycker är bättre. http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=44
      Funderar på att köpa en zebrasnäcka också för att de är så fina.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Ursprungligen postat av HWH
        Kan bara hålla med. Jag köpte både Amano och Körsbärsräkor när jag började. Dock dog alla körsbärsräkorna när jag hällde i gödningsmedel för växterna. Nu har jag bara Amanoräkorna kvar, men de verkar stå pall för det mesta. De städar ok, inte superbra.
        Jag kör PMDD i räkkaret där jag har körsbärsräkor. Och de lever och frodas trots det. Inga problem. Kanske beror på vad för gödningsmedel man använder. Dock kör jag en normaldos varannan vecka. Det tycks räcka för mina växter där.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • kress
          • September 2013
          • 2

          #5
          Tack för alla råd, blir nog körsbärsräkor. Kan man ha dessa ihop med grodor?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Räka/snäcka

            Ursprungligen postat av kress
            Tack för alla råd, blir nog körsbärsräkor. Kan man ha dessa ihop med grodor?
            Tror att det är direkt dåligt för räkorna och inte så kul för dig heller. Om de upplever sig hotade av ett större djur i karet så blir de komplett osynliga och håller sig undan. Tror det är bättre att ha mindre fiskarter som komplement.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            Arbetssätt...