Skräpsnäckor uppstådda ur tomma intet - rensa med a.helena?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    Skräpsnäckor uppstådda ur tomma intet - rensa med a.helena?

    Jag har sen ganska länge haft några få vanliga "kanelbullesnäckor" i mitt kar, som jag antar följt med någon växt jag köpt någon gång. De har aldrig blivit fler än några stycken så det gör mig inte så mycket, de gör väl ändå mest nytta vad jag förstått.

    Men nu till det märkliga. Idag upptäckte jag att jag har ytterligare en sorts små skräpsnäckor. Efter lite sökande i forumet har jag kommit fram till att det nog är dammhättesnäckor någonting och har ungefär samma funktion som de andra kanelbullesnäckorna. De ser ut som små små slemklumpar som sitter på glas och växter. OCH jag har inte köpt någonting nytt till mitt akvarium på jag vet inte hur länge, minst ett år eller så. Var kan de komma ifrån? Har ett ganska litet kar och studerar det ganska noga relativt ofta och har definitivt inte sett några innan.

    Jaja, jag antar att de ändå mest gör gott. Om jag nu skulle få för mig att köpa en a.helena för att rensa bort de små fula snäckorna, håller den rent på samma sätt som småsnäckorna sen? Eller förlorar jag deras effekt helt då? Obs att jag inte vill ha snäckor i något annat syfte än för rengöring.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Kan inget om Dammhättesnäckor så jag svarar på slutklämmen: Du förlorar deras effekt helt. Helenorna gör det soprent på snäckor efter ett tag. De äter avfall och dött material, foder och annat. På så sätt städar de, men algerna bryr de sig inte i alls, tyvärr.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Kan inget om Dammhättesnäckor så jag svarar på slutklämmen: Du förlorar deras effekt helt. Helenorna gör det soprent på snäckor efter ett tag. De äter avfall och dött material, foder och annat. På så sätt städar de, men algerna bryr de sig inte i alls, tyvärr.
      Jag trodde de flesta skräpsnäckor främst äter överbliven mat, döda blad och sådär snarare än alger? Jag har väldigt lite alger iallafall (åtminstone syns de inte?).

      Kommentar

      Arbetssätt...