utrotning av kanelbullesnäckor i akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    utrotning av kanelbullesnäckor i akvarium...

    Jag har fått med kanelbullesnäckor från en nyköpt växt ner i ett av mina akvarium...

    Gör de stor skada så jag behöver göra någon drastisk åtgärd??

    Räcker det att plocka bort dem jag ser??

    Hur snabb är förökningen på dessa??
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    De är absolut inte farliga. Snarare tvärtom istället... de knaprar en del alger.
    Hur snabbt de förökar sig beror på hur mycket du matar dina fiskar. Vid normal matning.. så att inte blir en massa överskottsmat liggandes på botten.. så sker det inte särskilt snabbt. Om du inte vill ha dessa snäckor i ditt kar kan du plocka ur dom för hand. Annars kan jag tycka att det är rätt trevligt med lite snäckor i karet. De tillhör en del av livet i karet..

    Själv har jag förutom sandsnäckorna en del physor som en gång följt med växter jag köpt. Har inga problem alls med dom.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #3
      Sv: utrotning av kanelbullesnäckor i akvarium...

      Jag brukar krossa en lite då och då förr så du fiskarna nått att knapra på

      Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Blir det ett problem så skaffar du några Helenor så är de borta på en månad.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Blir det ett problem så skaffar du några Helenor så är de borta på en månad.
          De är egentligen inget problem utan mer att jag stör mig på att de sitter på glaset. Får nog bli en Helena om de blir för många.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Blir det ett problem så skaffar du några Helenor så är de borta på en månad.
            aaah det är effektivt, men tänk till, jag har fan hällre massa snäckor än inga alls

            Kommentar

            • Jojje_
              • January 2013
              • 335

              #7
              Skippa Helenorna. Kör istället på en Dvärkulfisk och de kommer garanterat vara utdöda inom kort.
              En Anentome Helena kommer ta väldigt lång tid på sig jämfört med kulfisken, och det kan medföra ännu fler födda kanelbullar..

              Jag har 8st dvärgkulfiskar hemma.
              Har nog inte sett en snäcka/snigel i akvariet kanske 2 dagar efter att jag släppte i fiskarna.
              Sanslöst effektiva snäckutrotare.
              Fluval Edge 46L
              Projekt - Ciklidhörna

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13132

                #8
                Sen då Jojje, när snäckorna är slut... dem behöver få snäckor kontinuerligt för att slita ner sina växande tänder annars leder det till problem för dem! Dem är också mycket aggressiva och det kan ställa till det rejält!

                Vill man bli av med sina snäckor så är det bara att dra ner på maten och inget får bli liggande på botten. Väldigt enkelt och om nån enstaka blir kvar så är de perfekta att ha som indikatorer på om man matar lagom, ökar de i antal så matar man i överkant.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Ja, jag har försökt hålla kulfisk och det klarade jag inte när jag inte lyckades erbjuda tillräckligt med snäckor!
                  Tråkigt tycker jag för det var en jädra kul fisk!

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Sv: utrotning av kanelbullesnäckor i akvarium...

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Ja, jag har försökt hålla kulfisk och det klarade jag inte när jag inte lyckades erbjuda tillräckligt med snäckor!
                    Tråkigt tycker jag för det var en jädra kul fisk!
                    Jag råkade ut för samma sak här. Och jag håller med dig, det roliga fiskar

                    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      som sagt ovan.

                      snäckinvasion = fel på karet, kan vara övermatning av matte/husse, kan vara för mycket döda växter som matte/husse inte orkat ta bort.

                      lösning = ta bort deras mat, rensa karet med jämna mellanrum, mata lagom så att fisken äter upp det, inte snäckorna.


                      alla andra lösningar är som att varje morgon upptäcka att man har ont i huvvet, att under en vecka eller så, ta en alvedon för att bota det är väl ok, men man bör nog för eller senare ta reda på VARFÖR man har ont i huvvet, och rätta till det istället för att knapra alvedon.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Jojje_
                        • January 2013
                        • 335

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Sen då Jojje, när snäckorna är slut... dem behöver få snäckor kontinuerligt för att slita ner sina växande tänder annars leder det till problem för dem! Dem är också mycket aggressiva och det kan ställa till det rejält!

                        Vill man bli av med sina snäckor så är det bara att dra ner på maten och inget får bli liggande på botten. Väldigt enkelt och om nån enstaka blir kvar så är de perfekta att ha som indikatorer på om man matar lagom, ökar de i antal så matar man i överkant.

                        Nu ska vi inte överdriva.
                        Med "kontinuerligt" så gör du just det.
                        De äter helst levande foder, för mig personligen har det funkat klockrent med Vita mygglarver, Röda mygglarver, Artemia och Tubifex.
                        Samma som ovan, även fryst. Dock INGENTING annat. Förutom snäckor då

                        Och snäckor behöver de inte få varje gång de skall käka, det räcker med ett par gånger i månaden vad jag fått lära mig.
                        Dvärgkulfisken ska alltså inte behöva någon större mängd med snäckor, deras tänder växer inte alls lika mycket som andra, dom som behöver snäckor regelbundet är mudustusen och asellus.
                        Fluval Edge 46L
                        Projekt - Ciklidhörna

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          om man nu vill ha snäckor i god tillgång som föda, men inte vill ha en massa snäckor i karet, så finns det en mycket enkel lösning.

                          starta upp ett litet minikar, ta exempelvis en Bladet vas från IKEA på 20 liter.

                          dratta ner lite grus på botten, fyll upp med vatten, ner med några snäckor.

                          mata sedan med nästan vad som helst, de förökar sig explosivt.

                          efter ett par veckor är det enkelt att stoppa ner handen och dra upp ett antal
                          som sitter på rutan, och skuffla ner i karet som föda till fisken.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Jojje_
                            • January 2013
                            • 335

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                            om man nu vill ha snäckor i god tillgång som föda, men inte vill ha en massa snäckor i karet, så finns det en mycket enkel lösning.

                            starta upp ett litet minikar, ta exempelvis en Bladet vas från IKEA på 20 liter.

                            dratta ner lite grus på botten, fyll upp med vatten, ner med några snäckor.

                            mata sedan med nästan vad som helst, de förökar sig explosivt.

                            efter ett par veckor är det enkelt att stoppa ner handen och dra upp ett antal
                            som sitter på rutan, och skuffla ner i karet som föda till fisken.

                            Bra idé om man har Dvärgkulisar hemma. =)
                            På tal om snäckor nu.
                            Hur är det med syre i vattnet när det gäller snäckor?
                            Har märkt att snäckor som inte har filter/pump i karet ofta kan dega uppe längst ytan istället för att knalla runt i karet.
                            Kan detta ha med syrebrist att göra eller är det någonting annat?
                            Behöver man röra runt vattnet varje dag om man kör en Ikea-vas?
                            Fluval Edge 46L
                            Projekt - Ciklidhörna

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              jo, de behöver syre de oxå.

                              inte lika mycket som fiskar, men någon sorts rörelse i vattnet är bra.

                              skulle tippa på att om man tar ett stort dricksglas, kör ner det i vattnet
                              och slänger ut 3-4 dl gammalt vatten, och fyller på med nytt 3-4 dl kranvann
                              ganska bryskt, dvs inget finlir när man häller, ett par ggr i veckan räcker nog.
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...