Vad kan gå tillsammans med Red Crystal i ett 46 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Vad kan gå tillsammans med Red Crystal i ett 46 liters?

    Hade ett litet 28 liters yngelkar i sonens rum - när dottern i helgen kom o meddelade att hon matat fiskarna, och vi upptäckte att hon tömt ett par normalstora burkar flingmat och en megastor ciklidflingburk i karet, så hade jag liksom ingen lust att ha det karet där längre... Så vi skulle köpa ett Fluval Edge 23 liters o ha räkor i tillsammans med en kampfisk. Men... precis som vanligt så blev det annorlunda. Ett Fluval Edge 46 liters står nu o går med 10 RC och kampfisken. Haha! Vi fick det nämligen nästan för samma pris som 23 liters...

    MEN - det är ju lite ödsligt... Så några frågor:

    - hur många räkor kan man ha där i?
    - kan man ha nån annan art än RC?
    - kan man ha nån fler fisk där i o i såna fall vilken? Vi vill gärna ha räklingar.

    Det är tätt planterat på botten med en del snabbväxande och så kolplantor, samt två mossbollar. Två rötter. Inte nåt på höjden ännu, direkt, och räkorna håller sig mest på botten så man ser inte så mkt av dem. Vill de ha mer att klättra på? Vad? Gärna nåt som bygger på höjden och liksom fyller ut övre delen av karet något, det är ju rätt högt och just nu tomt från hälften ungefär.

    Annars är det ju superkul m räkor!!!
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Personligen tycker jag det är lättare att hålla räkor om de går själva, och definitivt om man vill att de ska bli fler. En kampfisk är heller inte det mest optimala sällskapet, då det är stor risk att de ser räkorna som snacks.

    Vill du ändå ha lite fisk i karet är det små fiskar som funkar bäst, lite olika sorters rasboror och liknande. En favvis hos mig är Sundadanio axelrodi, och även Corydoras pygmaeus funkar bra. En lite större fisk som ger mycket avkomma är Endlers guppy, men dessa kan ta räklingar...

    Ett litet tips är även att slänga ut mossbollarna, värre alg att få in i akvariet finns nog inte....
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0430.jpg
Visningar: 3
Storlek: 132,1 KB
ID: 2149116
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Jag hade räkor ihop med en kampfisk och efter nån vecka så var antalet decimerat rejält så jag hade särat på dessa om jag hade varit du
      Räkor är kul och sen är räklingar så söta
      Senast redigerad av PiaJo; 21 August 2013, 19:44.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        #4
        Ojojoj!!! Mossbollarna åker ut!! Hm... kampis har jag ingen annanstans att sätta... I ciklidkaret blir han söndertrasad, i sällskapskaret får han spö av paletterna så snart de leker (och där går nu deras avkommor, fem st som är ca 3 cm, de leker väl snart de med)... han har gått med palettyngel, svärdyngel och ancistrusyngel i 28 liters tidigare och det har faktiskt funkat. Men de kanske var en cm när jag flyttade dit dem i o f s. Jag testar att ha honom ett tag kvar med räkorna så får vi se.

        Något förslag på andra räkarter?
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          #5
          Ursprungligen postat av PiaJo
          Jag hade räkor ihop med en kampfisk och efter nån vecka så var antalet decimerat rejält så jag hade särat på dessa om jag hade varit du
          Räkor är kul och sen är räklingar så söta
          Oj. Jaha, ja jag får kanske hitta en lösning ändå på kampis... Vad 17 jag nu ska göra med honom...
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Nja, nu får du ytterligare ett svar som du inte vill ha.
            Har du två sorter som går att ha tillsammans utan korsningsrisk, brukar ofta den ena arten ta över efter en tid och den andra tyna bort. Då hade jag i dina kläder istället köpt Crystal Black, som iofs korsar sig, men utan att det blir "fel".
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Anne Gisela
              • October 2012
              • 425

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Nja, nu får du ytterligare ett svar som du inte vill ha.
              Har du två sorter som går att ha tillsammans utan korsningsrisk, brukar ofta den ena arten ta över efter en tid och den andra tyna bort. Då hade jag i dina kläder istället köpt Crystal Black, som iofs korsar sig, men utan att det blir "fel".
              Jo då - jag vill ha alla svar som är kloka och lär mig nåt!

              Gillar Crystals eftersom de har så fina färger, så det kan få bli några till röda kanske. Men hur många kan man hålla?

              Jag har sett att många har trollhassel i sina räkvaser, det tror jag att jag vill ha. Men dessa bör man koka först, eller?
              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jag brukar bara skölja av dem innan de åker i karet. Hasseln alltså...
                Vänta och se vad som händer med de räkor du redan har, ibland trivs inte den sorten utan dör av. Då får du testa någon annan sort, tex Körsbärsräkor som finns i många olika färger och är generellt en lite lättare räksort.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Anne Gisela
                  • October 2012
                  • 425

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jag brukar bara skölja av dem innan de åker i karet. Hasseln alltså...
                  Vänta och se vad som händer med de räkor du redan har, ibland trivs inte den sorten utan dör av. Då får du testa någon annan sort, tex Körsbärsräkor som finns i många olika färger och är generellt en lite lättare räksort.
                  Klokt igen. Jag är bara så attans otålig... kommer på nåt och då ska det ske NU. Så det är med akvaristik jag får öva mitt tålamod... Får jobba med inredningen så länge. Och hitta en avsättningsplats för Kampis. Men inte ska jag då dra igång 28 liters igen för honom... nix. Kanske Akvarielagret vill ha honom. Men han är ju så fin, jag är lite fäst vid honom... Jaja, OT.
                  Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                  Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Now we are talking!
                    Sätt dig på händerna ett tag nu och se vad som sker framöver.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Anne Gisela
                      • October 2012
                      • 425

                      #11
                      Sitter på en så länge.... två blir sååå tråkigt.
                      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av anne gisela
                        sitter på en så länge.... två blir sååå tråkigt.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • henrikl
                          • November 2012
                          • 639

                          #13
                          Du får kolla ett korsningsschema för räkor så ser du vilka sorter som går ha tillsammans. Det går inte ha så många sorter ihop som man kunde önska.
                          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...