räksäkert filter till 225 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mullsi
    • April 2013
    • 6

    räksäkert filter till 225 L

    Hej, Är helt ny på denna sida,
    Jag är 16 år och har nydligen införskaffat mitt fjärde akvarium
    hoppas det blir trevligt trevligt

    Det är så att jag ska sälja av mina malawi och göra om mitt 225 Liters akvarium till ett småräk kar

    Jag kommer ha fiskar i mitt akvarium och är inne på att även ha afrikansk filterräka.

    De här fiskarna tävlar emot varandra:
    boraras merah
    galaxy rasboro
    rödmunstetra
    killis
    trådfensregnbågsfisk
    dolkstygnstetra
    kejsartetra
    svart tetra
    zabrabotia
    vilken är att rekommendera?

    Jag kommer ha kvar mitt nanokar som ett yngelkar där rombärande honor ska gå.

    Sedan undrar jag hur jag kan räksäkra mina 2 fluval 4 plus och submarine 700 innefilter?
    eller måste jag köpa nytt, isåfall vilket är att rekommendera?

    MVH Malin
  • Mullsi
    • April 2013
    • 6

    #2
    även allmänna tips tas emot med glädje

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Glöm inte inte Vitfenad Rosenetra,jag har 25 st i ett 180 liters akvarium och det är en väldigt vacker och trevlig fisk.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Att helt räksäkra ett innerfilter är oftast rätt svårt - speciellt om det har hyfsad snurr. Man får trä en någon finmaskigt över det - det finns finmaskiga "påsar" för filtermaterial, en damstrumpa etc.
        Ytterfilter är lättare - där går det ju att sätta en bit filtermatta (med kornstorlek 30 PPI) över insuget.

        Filtrerarräkorna är ju lite luriga och du lär inte få några yngel på dom. Vilka fiskar du skall ha beror ju lite på vilka räkor du väljer
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mullsi
          • April 2013
          • 6

          #5
          tack för snabbt svar

          #3 tar inte den "tånoringarna" då?:O den var väldigt fin faktist

          Jajag har hört lite om damstrumpa men att det täpps igen väldigt snabbt..
          Jag har tänk på flera olika arter i stl som crystal och även 1-2 filterräkor om de passar med mindre räkor såklart

          Kommentar

          • Avendesora
            • October 2004
            • 179

            #6
            Galaxyrasbororna är trevliga och vackra fiskar. Har dock lite blandad erfarenhet av dem. Första gången jag hade dem så gick de i ett 54 L tillsammans med endlers och körsbärsräkor, då upplevde jag dem som aktiva och tuffa små fiskar. Sen har jag haft dem i ett 30 L tillsammans med räkor och då var de mycket skygga och låg mest och tryckte i en grotta. Nu har jag galaxy i mitt 200 L ( samma som i 30 literset) och de har blivit pigga och aktiva igen. Har även hört att de tar räklingar men det märkte inte jag av iallafall.
            /Cattis

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ja en damstrumpa är tät och täpps igen snabbt för ett lite större innerfilter - men du ville ju ha det räksäkert
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mullsi
                • April 2013
                • 6

                #8
                så det trivs bättre i ett större kar?
                Tar det yngel eller vuxet då?:O

                Haha ja kjell ja får väll rengöra det oftare då bara inte i samband med vattenbyte för bakteriernas skull

                Kommentar

                • Mullsi
                  • April 2013
                  • 6

                  #9
                  kom påatt jag även har kuhilålar nu med räkorna och det funkar galant, en funkar det lika bra tillsammans med fiskar:O borde det göra visst?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...