Räklingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Räklingar

    Har varit borta på semester i sammanlagt 4 veckor nu. Hemma för vattenbyte mitt i. I mitt 30 liters nano har mina Dvärgrasboror och Körsbärsräkor haft mat utifrån var 5-7:e dag. Ett Catappablad står för extra räknäring. Och nu när jag är hemma så hittar jag flera räklingar och flera honor med rom. Trodde man vant sig. Men det är lite som att få sina första svärdbäraryngel faktiskt. Riktigt kul!
    Räkorna är dessutom rödare än innan semestern. Jag som gått och oroat mig Och Taiwanmossan växer som sjutton.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Har varit borta på semester i sammanlagt 4 veckor nu. Hemma för vattenbyte mitt i. I mitt 30 liters nano har mina Dvärgrasboror och Körsbärsräkor haft mat utifrån var 5-7:e dag. Ett Catappablad står för extra räknäring. Och nu när jag är hemma så hittar jag flera räklingar och flera honor med rom. Trodde man vant sig. Men det är lite som att få sina första svärdbäraryngel faktiskt. Riktigt kul!
    Räkorna är dessutom rödare än innan semestern. Jag som gått och oroat mig Och Taiwanmossan växer som sjutton.
    Grattis.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Tack! Man kan ju tycka att man skulle vant sig och inte tycka att det är så stor grej egentligen. Men det är verkligen roligt när ens djur verkar må bra. Jag omvärderar däremot hur man ska skydda insuget. De är verkligen himla små. Nu har ju jag insug via bottenfiltret så det är riskfritt, men tänk på att filtermattan vid insuget inte kan vara för grov bara när du själv så småningom blir lycklig över små prickar som knappt är synliga.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Tack! Man kan ju tycka att man skulle vant sig och inte tycka att det är så stor grej egentligen. Men det är verkligen roligt när ens djur verkar må bra. Jag omvärderar däremot hur man ska skydda insuget. De är verkligen himla små. Nu har ju jag insug via bottenfiltret så det är riskfritt, men tänk på att filtermattan vid insuget inte kan vara för grov bara när du själv så småningom blir lycklig över små prickar som knappt är synliga.
        Ja du, det är nästan så att jag misstänker, att den fina filtermattan är för grov för små "prickar". Fast mina räkor är väldigt små än - när blir dom könsmogen tro?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Har för mig att de är könsmogna vid ca 3 månader eller så.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det brukar synas på äggfläcken, ser man den så brukar det dröja någon månad innan man ser de första räklingarna. Men det är inte alltid äggfläcken syns på alla sorters räkor, men den sitter som en sadel i nacken på honorna.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Jessa
              • September 2003
              • 454

              #7
              Va kul, då får rasbororna lite levande foder om de tröttnar på det vanliga fodret.
              Mina Galaxy rasboror tar räkyngel upp till ca 5-6 mm. Det är tydligen smaskens.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Kul att se dig igen, det var ett tag sedan, Jessa!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Räklingar

                  Ursprungligen postat av Jessa
                  Va kul, då får rasbororna lite levande foder om de tröttnar på det vanliga fodret.
                  Mina Galaxy rasboror tar räkyngel upp till ca 5-6 mm. Det är tydligen smaskens.
                  Nu verkar de inte kunna ta i den storleken. Tror Dvärgrasboror har mindre mun. De minsta räklingarna är säkerligen goda snacks. Men det du säger kan vara förklaringen att de såg lite runda ut efter semestern trots ytterst lite mat
                  Men har en del mossa längs botten så jag tror en del klarar sig.
                  Senast redigerad av Bluewing; 29 July 2013, 13:34.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Palmberg
                    • May 2010
                    • 164

                    #10
                    Grattis!

                    Har en hona som bär på rom just nu och tycker det ska bli jättespännande! Detta är det första som föds i mina akvarier. Så lite nervös är man ju också... Tankar på om min filtermatta också är för grov finns här också! Tror hela tiden att jag har tappat bort min rombärande hona. Förstår inte hur 20 liter kan vara så stort - en gång vid matning har jag lyckats räkna ihop hela skocken
                    Ha det! /Henke
                    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #11
                      Grattis till era räkbebisar. Kul när man ser att de förmerar sig. Ett gott tecken på att de trivs och att man lyckats bra med sina räkor. De kommer då att hänga med i några generationer framöver.

                      Bluewing: Det är nog bara bra att en del blir till mat. Annars skulle du snart vara översvämmad av räkor. Jag har ju mina endlers som får lite extra proteiner emellanåt.

                      Palmberg: Duktigt av dig att kunna räkna dina räkor. Jag har nog aldrig lyckats med det. Inte ens i starten. Jag har inte den blekaste aning hur många de är i dagsläget. Jag köpte 10 st. när jag startade upp räkkuben, fick visst 12 st. Ibland är de rätt många, ibland lite färre av vad jag kan se. Men många håller sig gömda på olika ställen. Så jag vet inte så noga.
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...