På jakt efter blåssnäcka. (och äppelsnäcksfråga)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plurr
    • August 2012
    • 37

    På jakt efter blåssnäcka. (och äppelsnäcksfråga)

    Någon som vet var man kan få tag på dessa? Gärna någon som kan skicka...
    Tänkte också höra om någon har koll på restriktionerna kring äppelsnäckan. Är den helt stoppad i alla avseenden? Får jag ge bort dom t.ex? Byta dom mot andra arter/fiskar/prylar? Får jag behålla ynglen själv eller måste dessa destrueras?

    Tack så länge!

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Vad jag har förstått så får man varken sälja, byta eller ge bort äppelsnäckor

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      du får hålla själv. snäckbebisar med. men du får inte ge,byta,sälja eller spola ner dom. eller släppa ut dom. äppelsnäckor asså

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        I "min" akvarieaffär sa han att han får sälja dem han har, men inte ta in några nya...
        Det var ju synd att EU skulle förbjuda dem i Sverige bara för att de lyckats överleva i nåt' träsk i södra Spanien!
        En nordisk vinter lär de ju inte överleva...

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          ...nä knappast.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Det är nästan så man får dra igång ett litet snäckkar då jag fått problem med mina ampullarior!
            På senare tid har de nämligen envisats med att krypa över en springa i innerfiltret där pumpen tjyvsuger vatten. Där fastnar de, vilket leder till döden för dem och arbete för mig då jag får sitta och pilla ut resterna av dem ur impellern...
            Senast redigerad av Mr Woods; 12 June 2013, 18:45.

            Kommentar

            • Fromvegaswithlove
              • June 2013
              • 4

              #7
              Jag har blå posthorn. De är fina och gör väldigt rent. Jag skickar gärna

              Kommentar

              Arbetssätt...