Vad för snäcka rensar botten från massa slagg/slam?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    Vad för snäcka rensar botten från massa slagg/slam?

    Har märkt att botten på nanokaret på 30L samlar rejält med slam och slagg.
    Finns det någon snäcka som med glädje käkar sådant och håller rent på botten?
    Har för tillfället en Elefantsnäcka men den är skoningslös mot mina växter.

    Har bara ett krav, jag vill inte att det exploderar i snäckor efter en vecka..
    Dvs INGA snäckor som förökar sig okontrollerat.
    Jag har ingen lust att sitta och pilla bort snäckor dag in och dag ut.

    Kom gärna med tips.

    Edit:
    De som är inneboende för tillfället är:
    1st Kampfisk.
    5st Microrasboror.
    3st Amanoräkor.
    4st Crystal red räkor.
    1st. Elefantsnäcka.
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ja det var inte lätt - först tänk på att äter snäckor så skiter dom. Dvs någonting får du på botten i en eller annan form. Men ditt val borde vara en enstaka snäcka av någon stor art eller kanske några få ampullaria (som ju lägger sina ägg ovan vattenytan - lätta att ta bort innan...)
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Men snälla erikthur, du kan inte rekommendera äppelsnäckor i det karet, det är väl nog belastat som det är och dessutom äter äpplen alger, inte skit!! Ska de dessutom komma åt att lägga ägg ovan vattenytan måste den ju sänkas=mindre volym=mer skit....

      Får du en massa slag och slam på botten så har du för stor belastning på karet i förhållande till filtrering och storlek. Pröva att öka filtreringsvolymen och minska på matningen.
      Har du in någon snäcka som städar så kommer de explodera, eftersom det finns gott om mat åt dem, det är inget du kan göra något åt. Du måste åtgärda orsaken till problemet.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ajajaj - en expert hade vi här tydligen - som tydligen fått för sej att jag påstått att äppelsnäckor äter skit och jag som tyckte jag skrev "att äter snäckor så skiter dom". Dessutom rekommenderade jag väl inte heller att vattennivån skulle sänkas så dom skulle lägga ägg bara att om de lade ägg så kunde man lätt ta bort dem. Så det kan gå om man inte läser rätt.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Lustigt att din elefant äter växter..mina rör inte växterna. Men "rensar" bottnen finns det inget djur som gör...äter upp halvruttna växterdelar, överbliven fiskmat osv, visst, men även de bajar ju.

          Skall du ha helt rent, får du nog köpa en liten slamsug, eller ha så grovt substrat att allt faller mellan stenarna, där västerna sedan kan ta upp det.

          Elefanten du har gör nog sitt jobb genom att sönderdela allt allaredan.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Jojje_
            • January 2013
            • 335

            #6
            Nja, alltså det här är inte skit.
            Det är som en gegga av något slag men ändå inte..
            Bajs är det garanterat inte. Jag matar nästan inte alls, och hur mkt skiter egentligen microsarboror och en kampfisk?
            Samt att det är proppat med växter, både snabbväxande och trögväxande.

            En sak jag tänkte på.
            Jag har haft flytväxter i karet, både stora och små (som små miniblad) och de mindre växternas rötter har samlat på sig massa små partiklar.. Verkar vara massa såna partiklar som fyllt botten och får det att se ut som slagg/skit.
            Plockade ur de mindre växterna nu och ska slamsuga botten lite lätt och se hur det ser nästa vecka.
            Gällande Elefanten så lånar jag honom från mitt andra kar här på jobbet, bara för att se om han gör någon skillnad.
            Och gällande växterna så käkar han hellre växter än kokta grönsaker av någon konstig anledning =/
            Fluval Edge 46L
            Projekt - Ciklidhörna

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Malaysiska sandsnäckor kanske? De luckrar upp botten. Får du för många kan du ju slänga i några så´na här:

              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Ursprungligen postat av Jojje_
                En sak jag tänkte på.
                Jag har haft flytväxter i karet, både stora och små (som små miniblad) och de mindre växternas rötter har samlat på sig massa små partiklar.. Verkar vara massa såna partiklar som fyllt botten och får det att se ut som slagg/skit.
                Är det andmat du har? De täcker väldigt snabbt ytan. Och då hindrar de givetvis ljuset från att nå ner till övriga växter.
                Plockade ur de mindre växterna nu och ska slamsuga botten lite lätt och se hur det ser nästa vecka.
                Är en bra idé att suga upp det skit som ligger ovanpå sanden.
                Gällande Elefanten så lånar jag honom från mitt andra kar här på jobbet, bara för att se om han gör någon skillnad.
                Och gällande växterna så käkar han hellre växter än kokta grönsaker av någon konstig anledning =/
                Mera smak på växterna förstås. En gourmetelefant..

                Slamsug botten försiktigt. Mata försiktigt. Ha gärna en matfri dag i veckan, det mår hela ditt akvarium bara bra av . Och fixa sandsnäckor så får du säkert till det på ett bra sätt.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                Arbetssätt...