Lagligt att köpa kräfta i Danmark och ta till Sverige.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_l
    • February 2013
    • 47

    Lagligt att köpa kräfta i Danmark och ta till Sverige.

    Som rubriken säger:
    Är det lagligt att köpa kräftor i Danmark och ta till Sverige?
    Att ha i akvarium hemma. Kräftor enligt bilderna isf.

    Skickat från min HTC
    Bifogade filer
  • mikoto
    • July 2011
    • 215

    #2
    Nej, det är det inte. Förbudet gäller oavsett hur du får tag på de mig veterligen.

    Tyvärr, de är fruktansvärt häftiga djur annars. Jag skulle gärna hävda att våra kräftor är lika coola, men de är lite för stora för att vara praktiska att hålla dessvärre.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Det krävs införseltillstånd för att ta in kräftdjur överhuvudtaget till Sverige. Kräftor, räkor, krabbor... allt. Inte bra att fastna i tullen med sånt alltså och det där är dessutom sånt som man på rimligt goda grunder kan förutsätta att de känner till och bryr sig om i tullen, ha inga förhoppningar om att snacka sig in om man fastnar alltså, vänta snarare på feta böter. Kräftdjur är speciellt när det gäller tullen, jag tror nästan jag hellre skulle fastna med ett gäng schimpanser i baksätet, större chans att få in det känns det som.

      När det gäller just de där kräftorna är det snäppet värre, inte nog med att kräftdjur kräver införseltillstånd, de där är dessutom förbjudna att ha. Förbudet gäller sötvattenskräftor utom flod- och signalkräfta. Fastnar man med andra kräftor i tullen ligger man alltså ordentligt risigt till.

      Sen finns det då en fråga till, är det förbudet hållbart sett till handelsfriheten inom EU? Tja, om jag säger så här, vill man bråka om sånt finns det bättre alternativ än kräftor. Och även om man skulle lyckas få rätt på förbudsfrågan åker man lik väl dit på frånvaron av införseltillstånd.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av Bygert
        frånvaron av införseltillstånd.
        ...och tillståndet kostade 500:- per pallför sju-åtta år sedan. Dvs det är avsett för kräftor till mat, och att fråga om införseltillstånd för enstaka djur leder till avsevärd mental turbulens på jordbruksverket följt av krav på expertutlåtanden och veterinärbesiktningar och transportintyg som det skulle ta månader och kosta tiotusentals kronor att följa. Och, som sagt, alla tullare känner igen en kräfta.

        Dvs det är kört. Lämna kräftorna i Danmark.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Henrik_l
          • February 2013
          • 47

          #5
          Sv: Lagligt att köpa kräfta i Danmark och ta till Sverige.

          Jordbruksverket skriver såhär på deras hemsida:

          "Förbjudet att importera vissa sötvattenkräftor Observera att det är förbjudet att importera/införa levande sötvattenkräftor som tillhör familjerna Astacidae, Cambaridae ochParastacidae."

          Länk till källan:


          Nu vet jag inte viken familj dessa kommer ifrån. De som är på bilderna. Så alla är inte förbjudna om jag förstår det rätt.

          Skickat från min HTC

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Henrik_l
            JObservera att det är förbjudet att importera/införa levande sötvattenkräftor som tillhör familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae."
            Det är allihop, finns inga sötvattenskräftor ur andra familjer.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...