Känsliga snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millan2000
    • April 2013
    • 48

    Känsliga snäckor?

    Hur känsliga är eg äppelsnäckor? Vet att dom tycks tåla nitrit bättre än fiskar. Har startat ett tillväxtakvarium,tog enbart akvarievatten från mitt stora kar som är igång plus kramade jag ur mitt finfilter från stora karet i lila baljan. Håvade över neonisar o kardinaltetror som lite "sällsis" startade det igår,la i fiskarna idag o i em kommer äppelsnäckorna åka i. Hur bra odds har jag är överlevnad?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    De är rätt tåliga om de bara har kalk i karet, utom mot metaller i vattnet. Misstänker du att du har det (t ex om du har kopparrör), så använd vattenberedningsmedel.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Millan2000
      • April 2013
      • 48

      #3
      Är det för stort med 180 liters till unga snäckor?? och det är ca 40cm upp till ytan. så dom inte drunknar :O är det vanligt att dom drunknar?? gud jag är så himla orolig. Förut när jag hade äpplisar bara hivade jag ner dom o dom frodades...fram tills jag dumt nog bytte till rådasand..som tydligen kryper in i skalet o kväver dom eller vad det nu gör. Bad mistake. så nu är jag extremorolig och har hållit på o velat fram o tebax ville inte ha dom i 54 liters för det är bättre förhållanden såklart i stora karet som varit igång länge. så slängde över barberna tillfälligt i det lilla tills dom fått nya hem hos någon annan som inte har snäckor. för dom äter det. men så drog jag igång ett 19 liters till små postisar som kom idag...o då fick jag ångest igen o tänkte stoppa ner äpplisarna där istället så dom får vara ifred o äta osv...Det är ju lättare att ha ett kar till bara snäckorna! Så mycket som jag hållit på med äpplisarna nu så kanske dom dör ändå nu är dom i 180 liters iaf och jag hoppas dom inte drunknar! Mat får jag ju ge på kvällarna när det är släckt helt enkelt. Men är rädd att dom inte hittar det. ja n hör ju...jag är helt hysterisk :/ jag tyckte jag kunde en massa om äpplisar från förut, men nu är jag helt pepplig hela tiden...

      Kommentar

      • Millan2000
        • April 2013
        • 48

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        De är rätt tåliga om de bara har kalk i karet, utom mot metaller i vattnet. Misstänker du att du har det (t ex om du har kopparrör), så använd vattenberedningsmedel.
        men du...jag har inte haft i något vattenberedningsmedel alls...hade nog det från allra första början när jag startade, men aldrig därefter...har äggskal i just nu, men ska köpa kalksköldpadda ist. det är enklare. ska jag ha i vattenberedningsmedel nu tycker du, trots att dom redan åkt i? och sedan ha i varje gång jag byter vatten?!brukar göra delbyte 1/3 varje vecka. Då räcker det väl med beredningsmedel för den 3djedelen vatten?

        Kommentar

        • aqva yvonne
          • May 2013
          • 2

          #5
          Fråga hur ser en Helena snäcka ut,om någon har ett foto så,ser jag gärna en bild på den, jag behöver köpa en par sådana somm kan äta upp,mina skräp snäckor! Hur mycket kostar dom ,och är dom lätta att få tag på. ha det Aqva yvonne!!

          Trevlig helg till er alla!!!!

          Kommentar

          • tazzrat

            • July 2012
            • 211

            #6
            Hej Yvonne! Välkommen hit! Jag är bara en liten novis, men jag kanske har lite svar på dina frågor.

            Jag tror du får ett bättre svar om du startar en egen tråd, men http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40 är Zoopets egen infosida om Helenasnäcka.

            Jag betalade ca 50-lapp styck för mina om jag minns korrekt. Kolla med din närmaste akvarist; de kan säkert ta in åt dig även om de inte har hemma just nu.

            "Skräpsnäckorna" är faktiskt riktigt duktiga renhållare, så varför vill du göra dig av med dom? §:o) Har du alldeles för många snäckor bör du kanske finna orsaken till detta (övermatning?) först, annars kommer dina Helenor antagligen inte ha någon chans att hålla antalet i schack heller.

            Trevlig helg på dig med! §:o)

            Kommentar

            • aqva yvonne
              • May 2013
              • 2

              #7
              Tack så mycket för upplysningen! som sagt jag är bara en glad amatör, med endast ett aqvarium,på 170 liter, det räcker åt mig !

              ha en trevlig helg !! det är bra att ha en sida att kunna fråga på !! tack tazzrat.

              Kommentar

              • tazzrat

                • July 2012
                • 211

                #8
                Ja, Zoopet är fullt av folk som kan, och det är fantastiskt för oss som har så mycket att lära; själv har jag bara 54 liter och är minst sagt en amatör. §;o) Lycka till med världens bästa hobby! §:oD

                Kommentar

                Arbetssätt...