Att skicka snäckor, vad bör man tänka på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    Att skicka snäckor, vad bör man tänka på?

    Ska skeppa iväg några sandsnäckor för första gången, och vill kolla med er som redan gjort detta så jag inte missar något.

    Om jag tar en tätslutande plastburk, exempelvis gammal flingfoderburk och häller i en liten skvätt vatten, samt en papperstuss som håller fukten, och sedan packar den i lite tidningspapper och sen vadderad påse, funkar det?
    Postar den precis innan de tömmer lådan, och inte på en fredag. Har jag tänkt rätt, eller missar jag nåt?

    Packar i snäckorna också förstås, innan nån kommer med den kommentaren...
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Att skicka snäckor, vad bör man tänka på?

    Jag skickar i snusdosa. Fuktar lite bomull o lägger dom på det. Sen gör jag två hål i locket. Tejpar igen o skickar i kuvert

    Funkat dussintals gånger

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Det som är missat är att postens regler inte tillåter att man sänder levande djur. Utom bidrottningar och lite annat special. Det är alltså postens interna regler så det är inte lika illa som att skicka fisk (= ryggradsdjur) där man även bryter mot en drös statliga regler så man riskerar böter. Dock, skulle nåt gå sönder och posten ser att man skickar något otillåtet så lär det bli bråk.

      Så långt jag kan se har inte bussgods, Schenker osv samma regler. Accepterar de en sändning med snäckor så är det alltså ok.

      Paket hanteras ofta inte allt för försiktigt så det gäller ju att emballera väl. Att tänka på är att det oftast inte finns några garantier för temperatur, paket kan stå kallt länge, så det är tveksamt att skicka på vintern. Bussgods om man kan se till att man både skickar och hämtar i anslutning till tidtabbellen kan vara säkrast.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Maligne

        • September 2012
        • 188

        #4
        Tack för svar! Mottagaren fick tag på snäckor på närmare håll så det blir inget paket ändå den här gången. Ska tänka på ovanstående om det blir aktuellt längre fram.

        Kommentar

        Arbetssätt...