Sköldpaddor och ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deltaco_56
    • February 2013
    • 205

    Sköldpaddor och ciklider?

    Har ett 500L akvarium som bara står och nu skulle jag vilja sätta i gång det. Min dröm är att ha både sköldpaddor och ciklider (stora ciklider) skulle detta funka?

    Senast redigerad av deltaco_56; 03 March 2013, 18:46.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Det största problemet som jag tror är väl att sköldpaddor grisar ner vattnet nåt fruktansvärt

    Kommentar

    • deltaco_56
      • February 2013
      • 205

      #3
      Vad tror ni det skulle det kosta att ha en pump som klarar av att rengöra vattnet? Måste det vara ett ytterfilter eller klarar ett innerfilter det? Länk på innerfilter: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Den där skulle jag aldrig sätta i ett 500 liters med en sköldpadda :P

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Vad hade du tänkt dig för arter - och hur många individer?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tror inte det funkar särskilt bra. Sköldpaddor bör ju ha en landdel, och akvariet bör alltså inte vara fyllt ända upp, vilket nog begränsar cikliderna en del. Har du stora, rätt aggressiva ciklider, så kan de nog nafsa en del på sköldpaddornas fötter. Är cikliderna små, så riskerar de väl å andra sidan att bli uppätna. Så jag skulle satsa på antingen eller.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • deltaco_56
              • February 2013
              • 205

              #7
              Tänkte på Blå delfinciklid och kanske någon mer Malawi ciklid
              Vet ni någon som säljer billiga 3D bakgrunder? eftersom ena sidan av akvariet har ofantligt många repor :/

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Sv: Sköldpaddor och ciklider?

                Ursprungligen postat av deltaco_56
                Tänkte på Blå delfinciklid och kanske någon mer Malawi ciklid
                Vet ni någon som säljer billiga 3D bakgrunder? eftersom ena sidan av akvariet har ofantligt många repor :/
                Malawi i sköldpaddor vill väl ha helt olika vatten värden och olika fart på vattnet. Ytterfilter är nog det enda rätta svaret i isåfall nån sydamerikansk ciklid.

                Gör en egen bakgrund. Mycket billigare. Finns en tråd jag gjort om det här på zoopet.

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • deltaco_56
                  • February 2013
                  • 205

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  Malawi i sköldpaddor vill väl ha helt olika vatten värden och olika fart på vattnet. Ytterfilter är nog det enda rätta svaret i isåfall nån sydamerikansk ciklid.

                  Gör en egen bakgrund. Mycket billigare. Finns en tråd jag gjort om det här på zoopet.

                  Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                  Någon jordätare då? Passar Retroculus lapidifer?

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Inga konstigheter.. Finns akvatiska sköldpaddor som inte bryr sig ett dugg om landdel.. Blir väl 30 över skal cirkus och säljs lite titt som tätt.. 1000L och 2 fx5or så är du hemma om du dessutom vill ha lite roliga ciklider.. Problem löst..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • deltaco_56
                      • February 2013
                      • 205

                      #11
                      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                      Inga konstigheter.. Finns akvatiska sköldpaddor som inte bryr sig ett dugg om landdel.. Blir väl 30 över skal cirkus och säljs lite titt som tätt.. 1000L och 2 fx5or så är du hemma om du dessutom vill ha lite roliga ciklider.. Problem löst..
                      Okej tack

                      Tror ni Julas blästringssand funkar som bottenmaterial till sköldpaddor?

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Hellre lite grövre. Sköldpaddorna tuggar i sig en del sand för att mala sönder maten i magen. Grövre sand till en större art. Läs på ordentligt om sköldpaddor innan du väljer art. Vissa arter kommer vara mycket svårare mot fisken än andra. Jag har haft en hel del olika sköldpaddor och fiskar, men i princip aldrig tillsammans. JAg tror man skall ha god erfarenhet av både fiskartena och sköldpaddsarterna man fundrerar på innan man börjar experimentera med kombinationer. Enda gången jag blandade åt en softshell på 5-6 cm raskt upp ett gäng unga Malawi.

                        Hannes det finns sköldpaddor i alla världsdelar utom Antarktis och i både strömmande och stillastående vatten - varför skulle just sydamerikaner vara lämpliga? Pelusios rhodesianus förekommer för övrigt i Malawisjön.

                        Retroculus är knepiga (och dyra) fiskar som är lämpligast att ge ett eget akvarium.

                        Kommentar

                        • deltaco_56
                          • February 2013
                          • 205

                          #13
                          Men om jag skiter i fiskarna och tänker bara på sköldpadda vilken sköldpadda passar bäst i mitt akvarium? Finns det någon sköldpadda som kan ha Julas blästringsand? Och vilka sköldpaddor är det mest efterfrågan på stora små och art?
                          Senast redigerad av deltaco_56; 05 March 2013, 08:47.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...