Amano - rovigirig räka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    Amano - rovigirig räka

    Hej
    Häromdagen matade jag med levande vita mygglarver. Plötsligt ser jag hur en av mina största amanoräkor gör ett utfall mot en mygglarv, och fångar den och börjar äta upp den.

    Jag blev förvånad, har aldrig tänkt på dessa som rovdjur. När jag nu googlar ser jag att detta inte alls är ett okänt fenomen. Amanoräkor har setts äta både räklingar, friska vuxna cherryräkor och mollyyngel. T ex här:

    Just to warn anyone thinking of mixing amanos with anything. I already know they eat fry as caught them catching and eating molly babies, seen them catching and eating live bloodworm but never saw them eating shrimp. Strangely a crystal shrimp went missing and my cherry shrimp haven't...


    Det finns fler exempel på nätet, och nästa alltid möts de av tvivel och svaret att räkan/fisken etc måste ha varit död eller döende innan amanon tog den. Men detta är inget som de som sett det hända bekräftar.

    Och själv har jag alltså nu sett en amanon attackera och äta upp en levande vit mygglarv. Jag tror att utan tvekan skulle samma amano då kunna ta räklingar och små fiskyngel.

    Vad är era erfarenheter?

    EDIT: stavfel i titeln...
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 04 February 2013, 11:38.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag har aldrig sett det i alla fall - men kan i alla fall tänka mig att de kan ta räklingar och levande mygglarver - men fiskar, nja!!!!
    Tror i alla fall inte att det är vanligt men undantag som bekräftar regeln finns ju alltid
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jonatan1
      • December 2012
      • 37

      #3
      Jag har några scalarer och min minsta (ca 3cm, bara kroppen) fick något problem med att simma och låg på sidan på botten och små rörde sig bara, då kom en av mina amano räkor (ca 4cm) och försökte "äta" den
      //​Jonte från Åkersberga

      Kommentar

      Arbetssätt...