Så, om man vill ha tag på äppelsnäckor nuförtiden. Hur gör man då?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jakob031
    • November 2012
    • 18

    Så, om man vill ha tag på äppelsnäckor nuförtiden. Hur gör man då?

    Titeln säger väl allt.
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Så får man inte det enligt lagen eftersom de är förbjudna att flytta i alla livssteg. Du kan ju visserligen köpa dem lagligt i Norge men får inte ta hem dem.

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Det kommer med alla sannolikhet att bytas/säljas en hel del äppelsnäckor ännu ett tag framöver. Men då sker det privat mellan olika äppelsnäcksodlare runt om i landet. Alltså... du får ta privat kontakt med någon som du vet har sådana i sina kar.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Kolla runt i olika affärer. jag vet affärer som fortfarande inte har slutat sälja dom.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Det är ju olämpligt att skylta med äppelsnäckor mot bakgrund av vad EU sagt men skulle nån göra det så lär ju inget hända. Det finns inget förbud adresserat till svenska medborgare och det finns inga straffregler så ingen kan göra nåt åt saken.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Varför blev dom förbjudna? Jag har inte orkat läsa.

            MVH Rikard

            Kommentar

            • Dr.Dork
              • December 2012
              • 263

              #7
              Sv: Så, om man vill ha tag på äppelsnäckor nuförtiden. Hur gör man då?

              Visste inte ens att de blivit förbjudna? Så jag säger som Ryskbompa, varför? :what:

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Förbudet har sin bakgrund i risken att de etablerar sig i Spanien mfl länder och skadar t ex risodlingar. Hur stor risken är må diskuteras men det är sånt det handlar om i a f.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Jakob031
                  • November 2012
                  • 18

                  #9
                  Tack för svar!

                  Får hitta någon som bor i Linköping alt. kolla med butikerna med andra ord

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Jasså du finns i Linköping. Så behändigt..
                    I det här sällskapet som finns på Facebook finns det säkert några som har äppelsnäckor. Men de skyltar givetvis inte öppet om detta numera.
                    Norrköpings Akvarister är en grupp där akvarister (trots namnet!) oberoende av ort är välkomna. De flesta medlemmar är dock bosatta i Norrköping eller i omnejd. Om du vill bli med i gruppen är det...
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Förbudet mot äppelsnäckor har diskuterats tidigare i denna Zoopettråd

                      Lagen är ju väldigt ny så det kommer säkert att bli en viss övergångstid innan man åker fast när man bryter mot den.
                      Oavsett vad man tycker om detta förbud så skall man se till att följa den eftersom annars risken är stor att akvarister annars uppfattas som människor som totalt skiter i miljön och då kommer myndigheterna i framtiden att i än mindre grad lyssna på oss när nya lagar fattas.

                      Man kan gärna protestera mot de nya lagar som införs men det gör man genom en akvarieförening eller en akvarieorgansiation.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Jakob031
                        • November 2012
                        • 18

                        #12
                        Norrköpings Akvarister, se där. Finns inget Linköpings Akvarister?

                        Det trista med de här tvillingstäderna är att butikerna blir uppdelade dem emellan. Pendelavgiften är rätt trist om man bara ska skaffa ett par fiskar.

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Jag tycker ju att affärerna borde vara så pass vakna att dom plockar bort dessa direkt när det kommer ett förbud.Vill också tillägga att jag aldrig har ägt en äppelsnäcka och kommer inte göra det heller, men ställer nån en fråga i ett forum och jag kan svara så gör jag det

                          Kommentar

                          • Jakob031
                            • November 2012
                            • 18

                            #14
                            Akvarister och Norrmän isf

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Förbudet mot äppelsnäckor har diskuterats tidigare i denna Zoopettråd

                              Lagen är ju väldigt ny så det kommer säkert att bli en viss övergångstid innan man åker fast när man bryter mot den.
                              Oavsett vad man tycker om detta förbud så skall man se till att följa den eftersom annars risken är stor att akvarister annars uppfattas som människor som totalt skiter i miljön och då kommer myndigheterna i framtiden att i än mindre grad lyssna på oss när nya lagar fattas.

                              Man kan gärna protestera mot de nya lagar som införs men det gör man genom en akvarieförening eller en akvarieorgansiation.
                              Fast det finns ju ingen lag. Det finns ett EU-beslut på att medlemsstaterna skall införa lag (eller liknande) men det har vi så långt jag sett inte gjort än.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...