Rensa ut sandsnäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    Rensa ut sandsnäckor?

    Hittade lite äldre trådar som behandlar ungefär samma ämne, men startar en ny för att förenkla för ev läsare.

    Har varit rätt "duktig" på att övermata (lång historia; foderautomat pga regelbundet lång frånvaro, få fiskar varav samtliga flingätare i yngel-ålder etc) och har fått ett rejält bestånd av mina Malaysier. Nu har jag dock minskat ned lite på matningen och har under några dagars frånvaro t o m glömt sätta igång automaten. När jag kom hem idag var det därför full aktivitet på en STOR mängd Malaysier i karet; säkert ca 20 bara på rutorna och många, många fler på växter och i sanden.

    Eftersom jag nu har minskat på matningen överlag misstänker jag att jag har för stor befolkning på Malaysierna. Jag plockade därför ut ett 50-tal som jag nu har i en liten burk med vatten. Min tanke är att på något humant vis avliva dessa, men undrar vilken metod som är humanast!? ...ELLER kan jag lika gärna slänga tillbaka dessa och räkna med att befolkningen kommer att reduceras av sig självt?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    om dom kommer fram på dagen så är det nog ett säkert tecken på att
    maten börjar tryta för dom.

    jag hade låtet "naturen hållas".



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag hade nog själv städat undan de som kommer fram på dagen - lite onödigt att de får ligga och dö i akvariet i brist på mat. En massa döda snäckor i akvariet kan ju göra vattnet dåligt och det är lite onödigt samtidigt som de också utgör mat för andra snäckor vilket gör att dessa klarar sig bättre (och du ville ju dra ner på antalet).

      Hur man avlivar dom humant vete sjutton - så stor djurvän är uppenbarligen inte jag att jag hade bekymrat mig över deras färd till den "sista vilan".
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • tazzrat

        • July 2012
        • 211

        #4
        Tack för era svar! §:o)

        Jag lutar nog åt att följa Kjells råd; vill inte låta de stackarna självdö svältandes i akvariet och orsaka vattenförsämring. Dessutom ser övriga invånare nästan lite skrämda ut av snäckornas emigrering.

        Ännu återstår hur jag bäst dödar dom stackare jag har plockat ut. Blir väl att lägga dom i en påse och slå med något stort och tungt!? Ack, dessa våndor!

        Kommentar

        • Gutenberg
          • November 2012
          • 26

          #5
          Vi har lite olika problem du och jag för jag letar efter Malaysier att stoppa i mitt kar, hahaha Då kanske det går att rädda några från de eviga blötmarkerna?

          // Eder Gutenberg

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Lägg dom i en påse och kör över påsen med bilen, samtidigt som du har hög volym på stereon så hör du inget. Ignorance is bliss.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Åk till din lokala zoohandlare med dom? Min här i Gävle tar emot allt.

              MVH Rikard

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Vad är det för super-zoohandlare? :o
                350L Diskus

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Sv: Rensa ut sandsnäckor?

                  Kan vara så att de har kulfiskar o de äter ju snäckor så de tar emot som mat

                  Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                  Kommentar

                  • tazzrat

                    • July 2012
                    • 211

                    #10
                    §xoD Jag har inget körkort, men kanske kan slänga en påse på tågrälsen utanför!? §;ob

                    Kommentar

                    • tazzrat

                      • July 2012
                      • 211

                      #11
                      Ja, jag har fortfarande överflöd känns det som, trots att jag gjorde mos av säkerligen 30 st häromdagen. Dock tror jag du bor en aning för långt bort för att kunna "svänga förbi" för att hämta upp dem!? §;o) Men grattis till ditt problem; jag har lite samma med alger när folk klagar över överflöd av dessa där jag istället nog skulle se att mina ancistrus hade lite mer att käka. §:ob

                      Kommentar

                      • tazzrat

                        • July 2012
                        • 211

                        #12
                        Den zoohandlare jag fick min stam av (de började som tror det var fem stackare för några månader sen) antydde att de gärna blev av med dessa då de inte var välkomna i affären även om han personligen alltid hade sådana i sina privata kar. §:ob

                        Kommentar

                        • tazzrat

                          • July 2012
                          • 211

                          #13
                          Jag lade ned de insamlade snäckorna i en påse och slog mycket ångestfullt flertalet slag över påsen med en kastrull. Kände mig som en massmördare och kommer nog länge drömma mardrömmar om de små livens våldsamma övergång till livet efter detta (må deras himmel vara full av mat och sand!). §xob

                          ...Men när jag kom hem idag efter ytterligare några dagars bortavaro ser jag att även om antalet minskat så är de likförbannat igång dagtid. §:oO Mina fiskar ser friskare ut än på länge och en snabbkoll med stickor antyder inget fel; kan deras övertalighet antyda att något annat är knas med balansen? ...Eller är de bara svultna fortfarande? Jag tänker inte rensa ut fler nu, men funderar på om jag bör leta efter andra tecken!?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...