Hur avlivar man posthornssnäckor humant?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomwid
    • December 2010
    • 158

    Hur avlivar man posthornssnäckor humant?

    Jag skulle vilja rensa bort ett gäng posthorningar med fula skal etc men undrar hur man tar livet av dem på ett humant sätt? Physor och kanelbullar klämde jag mot fönstret men det är nog inte en bra ide med stora posthornssnäckor...

    Att fånga in och sortera är inte problemet, det är bara att lägga in några räksticks i en liten skål etc så har man säkert 90% mumsades inom 4 timmar :/
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Låt dem vara kan jag nog tycka. Är de dåliga i skalet kommer de att sortera bort sig själva, och har du för många är det nog lättare att börja mata mindre.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tomwid
      • December 2010
      • 158

      #3
      Iofs så är de nog inte för många men dels skulle jag vilja ha fler räkor och snäckorna snor deras mat, dels är det många som är fula (har nu börjat ha i finmortlade äggskal och det har gjort susen) och dels skulle jag vilja bara ha kopparfärgade.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Om man nu ändå vill bli av med några av nån anledning så är det ju en intressant fråga hur man bär sig åt. Jag skulle nog föreslå att släppa dem i kokande vatten, inte för att det är en bra metod för det är det inte, utan för att jag inte har några bättre förslag.

        Kokande vatten gällde alltså snäckor och absolut inte fisk, där finns det klart bättre metoder.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • tomwid
          • December 2010
          • 158

          #5
          Näh usch, då får det vara...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            En tjong med hammaren tror jag är det bästa...men det förutsätter att man plockat ur dem från karet först.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...