Anentome helena

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

Anentome helena

Anentome helena.

Funderar på att skaffa för att hålla småsnäckerna som följer med växterna från zoo

Vad händer när att småsnäcker är döda. Klarar sig Anentome helena på enbart foderrester och dyligt eller behöver den "proteinet" som snäckorna ger

MVH Rikard
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

De käkar annat med, men troligen kommer de aldrig själva att utrota dina andra snäckor.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

Klart dom kommer, beror väl på hur många Helenosar jag skaffar
      nemen jag trycker sönder och tar bort småsnäckorna så for jag ser dom men utan hjälp från Helenosarna kommer jag aldrig klara det. Tycker iofs inte att dom är nå störande så länge de inte kryllar av dom. Hur många Helenosar behöver man i ett 180 liters? Jag ska koppa i crystal black lite senare också.

MVH Rikard

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Ska helenorna klara ett 180 liters med snäckor får du ha minst ett hundratal skulle jag tro...lite beroende på sorts "skräpsnäckor". Är det Malaysiska sandsnäckor, Posthornssnäckor eller Physor du har?
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

Det är sånna där små skitsnäckor som följer med växter från zoo, inte sandsnäckor eller posthorn iaf

Kommentar

• Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

det låter som att du bekämpar huvudvärken med treo istället för att ta reda på varför du har ont i huvvet.

om man har ont i huvvet en dag så tar man en treo.
            det gör man kanske dag 2-3-4-5 oxå.

men efter ett tag måste man ta reda på VARFÖR man har ont i huvvet och fixa det.

i ditt fall, VARFÖR har du så många snäckor ?

vad är det som gör att de blir så många ?

svaret är till 99% säkerhet......för mycket mat till dom.

det kan vara för mycket mat som du ger fiskarna.

det kan vara för mycket döda växter.

börja med att dra ner på maten till fiskarna, och se till att det är rensat från
            döda växter.

efter ett litet tag skall du se att antalet snäckor minskar dramatiskt.

.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

Jag förstår vad du menar. Heres the case:

Jag har precis gjort om karet, ny soil, nya växter, Kör pmdd, easy carbo, jag har en tetra i tanken för tillfället tillsammans med ett par ansistrusar + 10-15 ansistrus yngel. Där har vi anledningen till att jag inte har mina dvärgsiklider där i. Skulle troligtvis blir kek direkt. Så mängden jag matar just nu är ytterst sparsam.

Jag har ju 2 stormalar + småttingarna som käkar järnet hela tiden. Borde inte mata för mycket tycker jag.

Kan PMDD + easycarbo göda snäckorna på nå vis?

MVH Rikard

Kommentar

• Mumin
                • October 2007
                • 3837

Nej, växtgödning kan inte göda djur.....Håller för övrigt helt och hållet med Ken, snäckinvasion betyder bara att det finns mat åt dem. Dra ner på maten så försvinner de så småningom.
                Anetome helenae kan inte ensamma ta död på en snäckinvasion.
                Jag stoppade ner fyra-fem stycken i ett 25 liters kar med posthorn.
                Trots att Anetome förökade sig duktigt och till slut var en trettio-fyrtio stycken fanns det posthorn kvar. Samt full bemanning malajsiska sandsnäckor.

Det är alltså inte så att Anetome är en universallösning mot andra snäckor, man måste ta reda på orsaken till snäckinvasionen.
                Dessutom är det till fördel för karet med en normal population snäckor. De städar och håller rent och hör till den akvatiska miljön i lika hög grad som fisk och växter.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

okej. jag ska prova dedär med maten.

Hur vet man när man har en normal population of snäckerna? ^^

Jag ska kasta ner 5st Helenosar ändå för att dom är fräna men en fråga där, dom käkar ju andra snäcker, käkar dom inte varandra då? vilket skulle innebära att jag kan max ha en liten stackare :P dom måste ha nån försvars meckanick mot sin egen sort?

MVH Rikard
                  BTW Zoopet Rocks!

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

De äter inte varandra i någon större utsträckning.
                    Jag såg hos en grossist ett ca 450 liters akvarium som var fullt med Helenor, de var säkert några tusen i det karet utan problem...
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

Ursprungligen postat av ansjo
                      De äter inte varandra i någon större utsträckning.
                      Jag såg hos en grossist ett ca 450 liters akvarium som var fullt med Helenor, de var säkert några tusen i det karet utan problem...
                      Ok gött då shoppar jag 5 imorrn

Kommentar

• Ryskbompa
                        • August 2012
                        • 930

Jag koppade i 5 st idag. Varav 4 verkar ha dött! :/

Tillvägagångsättet: La ner påsen från affären i akvariet, skvätte över ungefär en matsked vatten varje halvtimme i 2,5timmar. Sedan hällde jag i vattnet/snäckorna.

Gjorde jag nå fel?

När jag fick snäckorna så låg dom i en liten skvätt vatten på botten av påsen. Hur mycket vatten krävs till dessa snäckor? Så märkligt ut.

Jag vet inte heller om alla var levande då jag fick dom från zoo. alla låg helt still.

MVH Rikard

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Du bör se om de är döda, lyft upp dem och se om de stängt inne sig i skalet. De behöver inte mycket vatten under transporten, så den delen är helt lugn.
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Ryskbompa
                            • August 2012
                            • 930

Dom har vaknat till liv alla ser det ut som. Tog ca 24timmar innan dom rörde sig typ.

Kan man se på beteendemöstret på en snäcka om den är sjuk/mårdåligt?

Jag har aldrig köpt snäckor innan.

MVH Rikard

Kommentar

• Ryskbompa
                              • August 2012
                              • 930

Köpte 2 till idag. Dessa var helt svarta i princip men man såg att skalen såg ut just så som helena skalen ser ut. Min fråga lyder alltså. Finns det olika odlingar av Anetome Helena eller kommer dessa 2 färga ut sig med tiden?

MVH RIkard

Kommentar

Arbetssätt...