Lätt odlade räkor??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henke_76
    • October 2012
    • 193

    Lätt odlade räkor??

    Jag funderar på att börja odla räkor och då undrar jag vilka räkor är lätt att odla? Och hur ska ett räkakvarium se ut ?
    Med vänlig hälsning, Henke
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det kan se ut lite hursom, det viktiga är att du har vattenparametrar för just de räkorna du vill hålla. De räkor som är lättast är de som är billigast, kan man kort säga. Körsbärsräkor och White pearl ligger närmast till hands där...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Henke_76
      • October 2012
      • 193

      #3
      Okej tack för ditt svar.
      Med vänlig hälsning, Henke

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Har bara försökt mig på körsbär än så länge men dom förökar sig nåt fruktansvärt. Skulle nog inte ens kunna bli av med dom om jag ville :P Det finns småräkor i filter och växter och överallt haha

        Kommentar

        • Henke_76
          • October 2012
          • 193

          #5
          Ett lyx problem låter det som, du kan väl sälja? Ute i handeln tar dom ju ca 40 spänn styck.
          Med vänlig hälsning, Henke

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Haha, ja än så länge är det ingen fara dom tar ju hand om en massa skräp och hjälper till att hålla ordning på karen. Försöker urvalsodla i två akvarier med bara dom rödaste och där är dom riktigt fina men i dom andra tre akvarierna sprider dom sig som en löpeld och ca 50% har den riktigt röda fina färgen och resten är väldigt ljust röda. Så även att man har massor med räkor så är det inte många jag kan sälja. Men om några månader kanske

            Kommentar

            • Ulven89
              • May 2012
              • 71

              #7
              Jag skulle vara intresserad
              Har du koll på Caridina cf. cantonensis 'blue tiger'? Jag funderar på att skaffa sånna å föda upp, vill ha dom som tillfälliga 'damsugare' i mitt stora kar där jag har två Endlicheri och fyra öron ålar så dom kommer troligen inte att få vara i fred länge.
              Dessa körsbärsräkor tror du att du skulle kunna gissa på hur många du får varje vecka?

              Kommentar

              • Henke_76
                • October 2012
                • 193

                #8
                Köpte 10 stycken Crystal Red idag och nu ska dom bara koppas in.

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #9
                  Lycka till med dom Henke
                  Har ingen aning hur många jag får varje vecka men har en liten inomhusdamm med guppy och i den är det säkert 50-60 vuxna räkor i varav säkert 10 går med rom så jag gissar på ett par kullar i veckan. Sen har jag fyra akvarier i olika storlekar och där har jag nog sammanlagt 60 vuxna räkor och jag startade med 10 st för ca 5 mån sen. Dom växer fort med, efter ungefär 2 veckor så är dom nästan 1 cm.
                  Har ingen koll på Caridina cf. cantonensis 'blue tiger tyvärr

                  Kommentar

                  • källebacken
                    • February 2006
                    • 574

                    #10
                    Lätt odlade räkor??

                    http://www.shrimpzone.com/?page_id=227
                    Annica

                    Kommentar

                    • Henke_76
                      • October 2012
                      • 193

                      #11
                      Tack Jesper, Kul att det rullar på för dig med dina räkor, BRA länk Annica! Tack!
                      Med vänlig hälsning, Henke

                      Kommentar

                      • Ryskbompa
                        • August 2012
                        • 930

                        #12
                        40 spänn styck? hos mig kostar körsbärs 25 stycket och crystal red 59 typ.

                        Kanske varierar.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...