Amano + fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jansson87
    • November 2012
    • 28

    Amano + fisk

    Som rubriken säger.
    Har funderat på att köpa amanoräkor till mitt akvarium med ovetskapen om det kommer funka eller ej, därav min post.
    Skriver i hopp om att någon har varit i liknande situation med en fungerade ekvation

    Akvariet är på 180 liter. Med 3 pansarmalar (sterbai) och 3 ancistrus(vanliga, 1 slöj) vilket ska vara okej mot räkorna.
    Har 4 kardinaltetror, 5 koppartetror, 1 kopparbarb. Dessa hängde med vid köpet av akvariet så dom är "fullvuxna".
    Sedan finns det 13 st tigerbarber, varav 3 gröna och alla är under ~3 cm
    Ju mer tigerbarber desto bättre är väl mottot vad jag har läst/hört nästan överallt och det verkar ju funka eftersom dom är väldigt fredliga och är väldigt sällan på övriga fiskarna pga de har väl antagligen fullt upp i sin egen rangordning i stimmet.
    Är nästan så att koppartetrorna är kungarna i akvariet.

    Så till amanoräkorna. Tänkte införskaffa runt 5-6 st (eller fler?) på 3 cm. Har läst att runt 5-6 är max storlek så dom borde ju växa i takt med barberna.

    Har 3 rötter och ganska mycket växter, tänkte även införskaffa javamossa, så gömställen finns?

    Så till frågan, kommer det funka? Vill helst se svar med erfarenhet och inget "funkar ej" för jag kommer försöka iaf om det inte är för uppenbart att det inte går
  • Jansson87
    • November 2012
    • 28

    #2
    Ingen som har haft erfarenhet med amano och tigerbarber i samma akvarium? Det är barberna jag är mest orolig över.
    Men i vilket fall bär det nog iväg imorgon att köpa räkorna. Så jag får väl helt enkelt uppdatera hur det går.
    Förhoppningsvis ingen dyr mat

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Eftersom Amanoräkorna är ganska stora tror jag, observera tror, att det skullen kunna funka.
      Risken finns att barberna går på och stressar räkorna så de efter en tid inte vågar visa sig, men det får tide nog utvisa.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Jansson87
        • November 2012
        • 28

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Eftersom Amanoräkorna är ganska stora tror jag, observera tror, att det skullen kunna funka.
        Risken finns att barberna går på och stressar räkorna så de efter en tid inte vågar visa sig, men det får tide nog utvisa.
        Hoppas hoppas!

        Kommentar

        • Jansson87
          • November 2012
          • 28

          #5
          Räkorna ligger för inkoppning för tillfället!

          Kommentar

          • Jansson87
            • November 2012
            • 28

            #6
            Nu är dom i akvariet, köpte även 3 st tigerbarber samtidigt så det skulle lugna ner sig vid insläpp, hade även ljuset avstängt.
            Men i vilket fall så är räkorna i och lever, simmar runt för fulla muggar. Höll på att sätta hjärtat i halsgropen när ena räkan simmade in och förbi hela stimmet, men ingen barb/tetra brydde sig nämnvärt.
            Så verkar fungera! Hoppas dom förblir orörda


            Dock är en t-barb väldigt dålig, hänger själv vid en växt och insjunken mage.
            Senast redigerad av Jansson87; 07 November 2012, 12:38.

            Kommentar

            • Jansson87
              • November 2012
              • 28

              #7
              Första dödsfallet då! Inte av räkorna utan den dåliga barben, dock så var den minst och såg allmänt dålig ut så måste ha varit någon under lång tid för resten av gänget har växt och växer så det knakar

              Räkorna lever än, har iaf sett 2 samtidigt, flyttade om lite växter idag så kanske man har större chans att dom gömmer sig där man kan se dom iaf, hänger mest vid/runt pumpen pga det har odlats så mycket alger där under alla år.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det är bara bra att de kan gå undan och gömma sig, och jag tror nog att det här ska gå bra!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Jansson87
                  • November 2012
                  • 28

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det är bara bra att de kan gå undan och gömma sig, och jag tror nog att det här ska gå bra!
                  Japp, dock är jag lite orolig, hittar ju ej de andra 2 räkorna, hur mycket jag än vrider o vänder på skallen runt hörnen

                  Här är lite bilder om intresse finns Har även 3 siamensis som jag glömde bort att skriva till.

                  http://imgur.com/a/t57bm

                  Senast redigerad av Jansson87; 08 November 2012, 15:19.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ser trevligt ut, och oroa dig inte för att du inte ser två av dem, där är många ställen att gömma sig bland!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Jansson87
                      • November 2012
                      • 28

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Ser trevligt ut, och oroa dig inte för att du inte ser två av dem, där är många ställen att gömma sig bland!
                      Det verkar så iaf, för nu är det 3 st räkor där och snaskar på pumpen

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13134

                        #12
                        Vill man få lite nöje av sina amanoräkor så får man nog inrikta sig på mycket små fiskar. Jag har haft amano i 6-7år och de första året gick de i ett sällskapskar med ganska mycket fisk och de var osynliga 24/7 ungefär. Jag hade rötter längs hela baksidan och där boa dem in sig och fångade mat som for förbi och jag droppade också ner algtabletter i deras skrymslen. Tröttnade sen på att ha det på det viset och startade ett nanokar med små boraras brigittae och mina amanoräkor och då jäklar blev det skillnad, sen dess far dem runt överallt och är mycket underhållande att titta på!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Jansson87
                          • November 2012
                          • 28

                          #13
                          Tänkte uppdatera lite. Räkorna lever, iaf minst 3 av 4. Fast de hänger ju självklart bakom pumpen och kommer enbart fram när det är släckt, då kan man se dom simma omkring.
                          Men dom lever och gör förhoppningsvis lite nytta
                          Har köpt ett par till barber för några trillade av pinn. Dålig kvalitet på fiskarna även om jag handplockade 4 av 5st sist, så självklart fick personalen upp 2 i en håvning varav en av dom var såklart i sämre skick..
                          Köpte även 10 st kardinaltetror för 109:- , hade rejäl rea när dom annars kostar 22:- st eller 10 för 190:- så det var ett fint kap

                          Kommentar

                          • Grottbert
                            • November 2009
                            • 340

                            #14
                            Kan berätta att mina amanos gjorde samma sak när jag skaffade dom, hängde bakom pumpen när dom var små.
                            Nu är dom fullvuxna individer på ca 5cm och tar maten av fiskarna i princip.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...