Smarta Malajsisk sandsnäckor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Smarta Malajsisk sandsnäckor...

    En intressant (?) observation -

    Jag har ett 70 liters akvarium hemma som används till yngel. I akvariet går också räkor samt en himla massa Malajsiska sandsnäckor. När dessa snäckor var ohotade så fanns dom väldigt ofta på botten och överallt annars i akvariet, fullt synliga.
    Dessutom fanns det givetvis en del "vanliga" kanelbullssnäckor, den sort man brukar få med nyinköpta snäckor.

    Jag släppte dock ner en fyra - fem Anentome helenor för att dels försöka få ner antalet andra snäckor men också för att få fler Anentome helenor. Då hände det märkliga, inom en timma så var det soprent i akvariet på Malajsiska sandsnäckor. Inte på grund av att Helenorna åt upp alla utan mer p.g.a dom grävde ner sig. De "vanliga" snäckorna verkade dock inte ana faran utan fortsatte glida omkring som vanligt vilket innebar att dom snart blev utsedda till byten av Helenorna.

    Nu är frågan - Hur kunde de Malajsiska sandsnäckorna uppfatta hotet? Lukt, smak, sjätte sinne...?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Kvinnlig intuition...
    och lydiga karlar.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #3
      hmm.... det är ju EN förklaring... kanske

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Ursprungligen postat av Mumin
        Kvinnlig intuition...
        och lydiga karlar.
        Så långt jag förstår är malajerna hermafroditer så det där blir ju lite lätt schizofrent.

        Att vissa bytesdjur reagerar på lukt av rovdjur är ju belagt, rudor ändrar t ex tillväxtform och blir högre över ryggen om man håller dem i vatten som det gått gäddor i så det är väl inte orimligt att malajerna reagerar på lukt av otrevliga släktingar. Det kan ju också vara så att lukten av en snäcka som håller på att bli uppäten skrämmer skiten ur dem.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          sådär smarta är dom inte.

          hittar ganska ofta en och annan intorkad sak upp på täckglaset.

          vad tror dom, att dom är så snabba att de kan hitta en ny vattensamling
          innan de torkar ut ??


          ungefär som jag skulle ramla av kajen i göteborg, och istället för att ta mig tillbaka
          1-2 meter till torra land, så vänder jag på steken och siktar på new york.....


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Ferengi
            • August 2008
            • 399

            #6
            Ursprungligen postat av ken olofsson
            ungefär som jag skulle ramla av kajen i göteborg, och istället för att ta mig tillbaka
            1-2 meter till torra land, så vänder jag på steken och siktar på new york.....
            .

            Kommentar

            Arbetssätt...