Posthornsförökning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Posthornsförökning?

    Hej!

    Igår upptäckte jag att jag har en posthornsnäcka i ett kar, kom väl med några växter som jag köpte nyligen. Jag har bara sett en och den kan väl få vara där även om jag egentligen tycker att så pass stora snäckor är rätt äckliga. Små kanelbullar och malayser är helt okay.
    Men frågan är nu: Kommer den att föröka sig på egen hand? Tycker att det låter så på artbeskrivningen men jag hoppas på det bästa, dvs att den inte gör det.

    Hälsningar
    Jennifer
  • Äppelsnäckan
    • April 2013
    • 2

    #2
    Ursprungligen postat av jenmad
    Hej!

    Igår upptäckte jag att jag har en posthornsnäcka i ett kar, kom väl med några växter som jag köpte nyligen. Jag har bara sett en och den kan väl få vara där även om jag egentligen tycker att så pass stora snäckor är rätt äckliga. Små kanelbullar och malayser är helt okay.
    Men frågan är nu: Kommer den att föröka sig på egen hand? Tycker att det låter så på artbeskrivningen men jag hoppas på det bästa, dvs att den inte gör det.

    Hälsningar
    Jennifer
    Ja Jenny,tyvärr gör dom det och i ganska snabb takt. Den är dock en bra städare i ditt akvarium. Dom finns i många olika färger,själv letar jag efter just den snäckan. Betalar dig gärna portot om du vill skicka den till mig annars är botior en snigelätande fisk så blir du av med dom.
    Det är jättekul med snäckor,jag hade äppelsnäckor örat men dom är ju tyvärr förbjudna nu.dom här blir ju ganska stora. Om du behåller den och dom börjar bli för många så får du helt enkelt hålla efter med snigelätande fiskar blabotia.

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Ursprungligen postat av Äppelsnäckan
      Ja Jenny,tyvärr gör dom det och i ganska snabb takt. Den är dock en bra städare i ditt akvarium. Dom finns i många olika färger,själv letar jag efter just den snäckan. Betalar dig gärna portot om du vill skicka den till mig annars är botior en snigelätande fisk så blir du av med dom.
      Det är jättekul med snäckor,jag hade äppelsnäckor örat men dom är ju tyvärr förbjudna nu.dom här blir ju ganska stora. Om du behåller den och dom börjar bli för många så får du helt enkelt hålla efter med snigelätande fiskar blabotia.
      Nåja, det är drygt 6 månader sen jag upptäckte den rackaren och hittills har den inte förökat sig. Det kanske är något annat än en posthornsnäcka även om det ser ut som en? Röd fot och svart skal, eller, ja, skalet var svart men numera är det grönt av alger. Det är nog det ställe i akvariet där jag har mest alger, på snäckan...

      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Kunde bara inte låta bli att visa upp min "långhåriga posthornsnäcka". Som skrivet, det är där det är flest alger...Klicka på bilden för större version

Namn: långhårig posthorn.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,4 KB
ID: 2147751
        Borde jag "raka" den eller är det okay att låta den vara "långhårig"?

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Jag säger bara, var rädd om dina snäckor - dom gör en otrolig nytta i ditt kar. Posthornssnäckorna - om du får för många av dom, är dom ju lätta att hålla efter om dom blir för många.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Posthornsförökning?

            Ursprungligen postat av jenmad
            Kunde bara inte låta bli att visa upp min "långhåriga posthornsnäcka". Som skrivet, det är där det är flest alger...[ATTACH=CONFIG]61953[/ATTACH]
            Borde jag "raka" den eller är det okay att låta den vara "långhårig"?

            Hälsningar
            Jennifer
            Vilken långhårig snäcka
            Men tycker algerna som växer ser ut som Cladophora-alger. Stämmer det så skulle jag rekommendera skinhead-look på din snäcka eftersom algen sprider sig.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Vilken långhårig snäcka
              Men tycker algerna som växer ser ut som Cladophora-alger. Stämmer det så skulle jag rekommendera skinhead-look på din snäcka eftersom algen sprider sig.
              NEJ! rör den inte :P piece of art!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Posthornsförökning?

                Böjd att hålla med. Men om det är Claddo kommer hela akvariet så småningom bli en enda stor konstutställning
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • jenmad
                  • March 2009
                  • 579

                  #9
                  Tack för alla svar - allvarligt menade och mindre allvarligt... Hm, har sett såna ansamlingar av alger på fler ställen, rätt lätta att åtgärda - kanske dags att ta itu på allvar med claddon! Men det känns ju liiiite trist att "raka" snäckan, den ser rätt bra ut med sin frissa...

                  Hälsningar
                  Jennifer

                  Kommentar

                  Arbetssätt...