Vilken snäcka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoppetoss
    • August 2011
    • 17

    Vilken snäcka?

    Är på jakt efter en algätare till mitt 39 l kar och då jag har insett att otocinclus inte kommer trivas går nu tankarna till att skaffa mig någon form av snäcka som kan agera algskötare. Posthorn har jag i ett annat kar och gillar, men undrar om det finns någon annan rolig snäcka att skaffa?Kul med lite olika arter liksom
  • vinbok
    • November 2011
    • 147

    #2
    Äpplesnäckor är både roliga och intressant, se till att ha lock eller täckglas bara.

    Kommentar

    • Neptun
      • March 2004
      • 719

      #3
      Sv: Vilken snäcka?

      Jag har haft neritider i alla mina kar de senaste åren. Se min avatar. De är vackra och grymma mot alger men lämnar efter sig små vita ägg då oh då som man kan pilla loss.
      "Failure does not require planning"

      Kommentar

      • Hoppetoss
        • August 2011
        • 17

        #4
        Äppelsnäckorna är jättefina, men jag tror inte att de passar i mitt kar, de känns lite stora tycker jag...

        Neritider var ju riktigt snygga!Finns de att köpa i djuraffären? Läste att äggen kan vara svåra att få bort, hur svårt upplever du det och blir det så att det är så många ägg att det liksom "tar över" hela inredningen och akvariet ser ut som ett äggläggningsställe?Äter de döda växtdelar och annat skräp också eller bara alger?

        Kommentar

        • Neptun
          • March 2004
          • 719

          #5
          Sv: Vilken snäcka?

          Jag köper mina i en vanlig arkivariebutik. De kallas ofta för zebrasnäckor. Äggen tar inte över på något sätt men man kan hitta ett par i veckan kanske. På glaset är det lätt att ta bort dem. På rötter så får man pilla men en liten kniv eller så.
          "Failure does not require planning"

          Kommentar

          • Hoppetoss
            • August 2011
            • 17

            #6
            Ok, tack för svaret låter ju inte så farligt ändå. vad brukar de kosta?

            Kommentar

            • Neptun
              • March 2004
              • 719

              #7
              Sv: Vilken snäcka?

              Jag köper dem för 20-25:- styck.

              Värt att veta är kanske att de inte förökar sig i akvariet. Men de lever riktigt länge om vattenvärdena inte är åt skogen.
              "Failure does not require planning"

              Kommentar

              • Hoppetoss
                • August 2011
                • 17

                #8
                Ursprungligen postat av Neptun
                Jag köper dem för 20-25:- styck.

                Värt att veta är kanske att de inte förökar sig i akvariet. Men de lever riktigt länge om vattenvärdena inte är åt skogen.
                Ok, tack för svaret, då vet jag! Är riktigt sugen på att skaffa ett par sådana!

                Kommentar

                Arbetssätt...