Amanoräkor som gömmer sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mashugg
    • March 2012
    • 70

    Amanoräkor som gömmer sig

    Har precis flyttat och tog då med mig mitt lilla 20 liters akvarium där jag har haft mina neontetror och 2 amanoräkor. Då jag inte har någon plats för ett akvarium där jag bor tillfälligt så flyttade jag över tetrorna och räkorna till min mammas 100 liters akvarium där det redan bor två malar (ancistrus och någon sorts pansarmal) samt 8 st tigerbarber. Stoppade även i de växter jag hade.

    Akvariumet har gott om gömställen och en hel del gott att plocka på botten för räkorna.
    Tetrorna anpassade sig otroligt bra till förhållandet i det stora karet men räkorna gömmer sig hela tiden. Har inte varit aktiva alls sen dom flyttades över. I det lilla akvariumet sprang dom runt hela tiden och plockade mat på botten och roten jag hade i. Nu har de krälat in i ihåligheten bakom pumpen där sladden löper.Jag tog bort pumpen för att rengöra den och passade då på att plugga igen baktill med någon sorts expanderplugg i plast.

    Den ena räkan for iväg någonstans och den andra började krama termometern som jag installerat för att sedan simma iväg och gömma sig bakom doppvärmaren nära ytan.
    Har inte sett till den andra räkan, men tidigare när samma sak hände då jag plockade upp pumpen så kom den tillbaka efter ett tag.

    Då jag bara har remsor att testa vattnet med så fick jag inte så exakta värden. Dock så var vattenvärdena inte mkt olika de som jag hade i lilla karet. Hårdheten var desamma, noll klor, noll nitrit, ca 25 mg/l nitrat i stora karet mot ca 10 i det lilla och PH runt 7.

    Kan det vara så att karet är lite för stort för dom eller kan det vara barbernas nyfikenhet som skrämmer dom? Såg i början att en barb undersökte en räka men räkan for iväg med "ljusets" hastighet så räkorna har inga problem att fly direkt.

    Det här med räkorna har pågått i ca en vecka nu.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ja det är inget ovanligt alls när man har räkor med fiskar. det är inte så att karet är för stort utan att fiskarna "skrämmer" dom. så de håller till på sina gömställen istället.

    Kommentar

    • Mashugg
      • March 2012
      • 70

      #3
      De har ju inte haft några problem med tetrorna så att komma till ett kar med stooooora stygga barber blir nog lite omtumlande för stackarna
      Ville visa mamma hur bra de är på att städa och hålla rent men icke :P

      Kommentar

      Arbetssätt...