HJÄLP snabbt med filterräka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solregn
    • March 2012
    • 4

    HJÄLP snabbt med filterräka!

    Igår flyttade jag mina amanoräkor från mitt 54L där de ätit rent på alger (började få en massa trådalger som de rensade helt på en månad) till mitt 22L som stått på uppstart med bara snäkor i och blivit proppfullt med trådalger.
    I morse när jag vaknade låg de på golvet allihop, jag har täckglas på men det är en glipa på en dryg cm i fram och bakkant och det var visst för mycket. Nu har jag lärt mig av min miss och lagt OH-plast ovanpå så nu finns det inga glipor (men det är självklart inte helt lufttätt).

    Så jag knatade iväg till akvariebutikenför att köpa ett gäng nya. Killen i affären fångade glatt upp ett gäng och såg även en som var "ovanligt mycket utfärgad" och frågade om jag ville ha den också. Jag tittade inte så noga på den utan tänkte att färgglad räka är glad räka och sa ja. Jag gjorde alltså ett av de största misstagen man kan göra och litade på att de i akvariebutiken vet vad de snackar om!
    Nu när jag kom hem med dem så tittade jag lite närmare och såg att den "glada" räkan var väldigt olik de andra, den hade inte ens prickarna på sidorna utan mer spräcklig/randig.

    Så jag började forska runt på vad det kan vara för sort och är rätt säker på att det är en Atyopsis moluccensis (filterräka, solfjädersräka, rock räcka, bamburäka) jag har fått med mig hem!
    Jag är ny på räkor och har hittills bara haft amanos.

    I vilket akvarium ska jag sätta den?
    Akvarium 1:
    54L
    No3 10, No2 0, GH ca 14, KH 3, PH ca 7

    3 ottos
    3 dvärgklogrodor
    3 äppelsnäckor
    malaysisk sandsnäcka och kanelbullenäckor
    Knappt några alger längre, väl planterat.
    Jag vill ha någon frisimmande fisk här men jag har inte bestämt vilken än (har startat en annan tråd om det).

    Akvarium 2:

    22L

    No3 10, No2 0, GH ca 10, KH 3, PH ca 6,8

    malaysisk sandsnäcka och kanelbullesnäcka

    4 amanoräkor

    Väl planterat och just nu GALET mycket trådalger.

    När räkorna blivit fullvuxna och städat upp algerna kommer det sättas ett par dvärgkulfiskar där (jag har läst i många amerikanska forum att det brukar funka bra att ha dem ihop, snäckorna är däremot tänkta att bli mat).

    Jag gör 20-25% vattenbyte med slamsug en gång i veckan med vattenberedningsmedel i båda akvarierna.
    Bör jag köpa medel för att få ordning på GH/KH eller funkar det som det är för alla invånare? Jag har inte upplevt att PHt svänger. Jag mäter med stickor så jag är inte säker på att värdena är exakta.
    Visst borde akvarium 1 vara bättre? Är rädd att dvärgkulfisken kommer terrorisera den när den sitter och äter annars. Plus att den får mer plats.
    Hur kan jag försäkra mig om att den får den mat den behöver? Äter den BARA det som far omkring i vattnet eller kan den stödmatas med tex någon slags pellets?
    Kan den trivas ensam eller ska jag försöka få tag i en kompis till den?

    Okej, låååångt inlägg så jag ger mig nu. :P
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Hej,
    Filterräkan vill gärna ha rätt strömt vatten. Den vi hade satte sig alltid direkt vid utblåset och filtrerade för glatta livet. Filterräkan käkar saker som finns i vattnet och strömmar förbi. Den kommer alltså inte ta tag i trådalgerna. Jag gissar att den också kan eventuellt fastna i trådalger. Om inte räkan får ordentligt med käk kommer den tyna bort / svälta. De filterräksakvarium jag sett har nästan skitigt vatten...eller snarare att det finns synbara substanser i vattnet som är räkans mat... Jag kan inte minnas att vår någonsin gick och käkade på pellets eller annan mat på marken.

    Ditt problem kanske är att klogrodorna inte gärna vill ha det så strömt... Så det blir svårt att ge råd vilket av akvarierna du ska välja utifrån det du beskriver.

    Vad det gäller att andra fiskar terroriserar så tycker jag inte du ska vara orolig för det... de är tämligen effektiva med att peta till en närgången fisk och det verkar fiskarna snabbt lära sig.

    Nåväl detta är mina erfarenheter som bygger på att vi hade en filterräka i sonens akvarium. Tyvärr fick den nog inte den omvårdnad som de borde fått vad det gäller mat som far om kring i vattnet.

    Kommentar

    • solregn
      • March 2012
      • 4

      #3
      Jag satte den i 54L akvariet, det är rätt strömt där, iaf i den övre halvan. (har inte blivit helt kompis med den pumpen än). Grodorna verkar inte bry sig om att vattnet rör sig. De rör sig likadant som i deras förra akvarium där det var lugnare vatten.
      Räkan sitter, precis som du säger, i strömmen och petar i sig mat men jag vet inte om den får i sig något.
      Kan jag mata den på något vis? Typ smula sönder flingfoder näst intill till mjöl och släppa i vattnet framför den med typ pipett? Eller tex fryst cyklops eller artemia?

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Ok.
        Varför inte testa med att mata den på det sätt du säger? Det kan ju inte skada.

        Kommentar

        Arbetssätt...