Pyjamasräkor eller andra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fabel
    • February 2012
    • 99

    Pyjamasräkor eller andra?

    Hej!
    Jag är grymt sugen på att utöka mitt räkbestånd lite.
    Tycker så mycket om de randiga pyjamasräkorna, kardinalräkorna och de med lång näsa som kallas pinocchio tror jag.
    Var kan jag få tag på dessa sorter?
    Vilka räkor finna att hitta som bli lite större? Amanoräkan är bra storlek tycker jag.
    Alla tips är välkomna!
  • Fabel
    • February 2012
    • 99

    #2
    Ingen?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Sulawesiräkor bör du vänta med tills du dels läst på en hel del om dessa, då de är ganska svåra, dyra och ofta svåra att få tag på.
      Pinocchioräkan kan du få tag på via grossisten Imazo som brukar ha dessa hemma, kolla med din lokala affär om de inte kan ta hem dessa åt dig.
      De sorter som blir lite större, ja då får du kolla in lite olika filtreringsräkor som även dessa kan vara svåra att få tag på privat. Men även här råder jag dig att kolla med din lokala zoobutik vad de kan erbjuda.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Fabel
        • February 2012
        • 99

        #4
        Tack för snabbt svar!
        Är det något speciellt som gäller pinocchioräkor, eller är det samma skötsel som amano?
        Hur vill filkerräkan ha det för att trivas?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag har inte haft de båda sorterna tidigare, men så lätta som Amano är det knappast någon annan räka som är.
          Här kan du läsa om lite olika räkor: http://www.zoopet.com/skaldjur/index.php
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            #6
            Jag hade börjat med körsbärs räkor eller annan bra sort tills man ser att man vill fortsätta med räkor filterräkor ur tex Atyopsis släktet är också lite känsliga.

            Just Amano är bland de tåligaste sorterna jag har tex några som är 3 år och överlevt en trasig doppvärmare det blev 35 grader varmt innan jag upptäckte det.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Är pinocchio och rödnos samma räka (Caridina gracilirostris)? Kunde inte hitta just handelsnamnet pinocchio.
              Jag har haft rödnosräkan. De var ju inte särskilt speciella ur beteenden eller annat; kanske lite skygga. De kräver bräckvatten för att föröka sig.
              Som första räka skulle jag också satsa på körsbär (extraröda kanske = snyggare) eller gula. Ska dock inte blandas. Amano är också toppen.

              En filtrerarräka bör man nog inte ha i ett vanligt akvarium eftersom de gärna vill kunna hitta mat som flyter förbi. Jag misstänker att den vi hade fick för lite mat av den anledningen.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av fisheye
                Är pinocchio och rödnos samma räka (Caridina gracilirostris)? Kunde inte hitta just handelsnamnet pinocchio.
                Det är vad jag fått för mig iaf...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Fabel
                  • February 2012
                  • 99

                  #9
                  Jag har tre amano som bott med mig drygt ett år. Skulle vara kul att utöka beståndet med lite nya sorter.
                  Det finns ju så många fina!

                  Någon som har koll på hur det funkar med räkor och dvärgcilklider i samma kar?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Oftast att du sparar in på maten till fiskarna, eftersom de simmar omkring i en smörgåstårta.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Fabel
                      • February 2012
                      • 99

                      #11
                      Haha! Ok, kanske inte en så bra idé då.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...