Räkor i öppet akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phhasek
    • January 2012
    • 26

    Räkor i öppet akvarium

    Finns det några räkor som inte hoppar ur akvariet med jämna mellanrum som skulle lämpa sig att hålla i ett öppet akvarium? Jag har haft två amanoräkor och de hittade jag på golvet dagen efter jag köpte dem. Jag vill inte ha någon täckglas eftersom jag inte tycker att det passar mitt akvarium.

    Film på akvariet:
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag har haft räkor i en vas. i början klättrade vissa ut då det var en gren som gick ut över kanten. men när jag tog bort den så stannande alla inne. hade amano o CR, CB o cherry.

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      ja har körsbärsräkor å dom klättrar inte ur. har 2 kar igång å inget har täckglas.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • Frfoto
        • March 2012
        • 29

        #4
        Snyggt kar. Jag hade körsbärsräkor för ett par år sedan och dem klättrade inte ut, dock har jag hört att Amano räkor får för sig att hoppa ur som dina gjort

        Kommentar

        • Getingen
          • August 2010
          • 325

          #5
          Riktigt snyggt kar. Har du köpt det i Sverige?

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #6
            Det är ett saltvattens kar egentligen, levereras komplett med salt saker som skummare osv, belysningen är också för salt, Aqua medic yasha heter det, säljs i Sverige. Själv har jag store Brorn. Aqua medic blenny , fast jag kör salt som det är gjort för


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              Amano klättrar, dock inte så vanligt med andra räkor som körsbär crystal osv, amano klarar sig dessutom ett bra tag ovanför vatten.


              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Hoppande räkor brukar betyda att nånting jagar dem.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • laasesku
                  • October 2002
                  • 660

                  #9
                  Hade ett gäng crystal varav 3 av 5 hamnade på golvet. Då hade de bara pumpsladden att klättra på om de nu inte tog jätteskutt.

                  Kommentar

                  • Fabel
                    • February 2012
                    • 99

                    #10
                    Snyggt akvarium.
                    Ett litet tips: Om jag var du skulle jag ge lineolatan några flata släta stenar som den kan hänga på och under, de vill kunna gömma sig.
                    De gillar det skarpt

                    Kommentar

                    • phhasek
                      • January 2012
                      • 26

                      #11
                      Tack för alla svar! Det får nog bli några körsbärsräkor tror jag.

                      Akvariet är köpt i Sverige men bänken är från Tyskland. Tanken var självklart att ha det som saltvattensakvarium vilket det är till för men jag bor i en lägenhet med sovalkov så jag sover i princip i samma rum och skummaren väsnades på tok för mycket för att jag ska kunna sova.
                      När jag flyttar i November så blir det saltvatten av det hela. Då får dessa invånare flytta till något större.

                      Kommentar

                      • phhasek
                        • January 2012
                        • 26

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fabel
                        Snyggt akvarium.
                        Ett litet tips: Om jag var du skulle jag ge lineolatan några flata släta stenar som den kan hänga på och under, de vill kunna gömma sig.
                        De gillar det skarpt
                        Tack! Hade tänkt köra stenlöst men det skulle ju efterlikna lineolatans naturliga habitat med några släta stenar som du säger. Jag kan ju alltid testa, en sten är ju ganska lätt att ta upp om man inte blir nöjd.

                        Kommentar

                        • Fabel
                          • February 2012
                          • 99

                          #13
                          Tror det blir super!
                          Skulle vara kul att se någon bild på det sen.

                          Kommentar

                          • phhasek
                            • January 2012
                            • 26

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fabel
                            Tror det blir super!
                            Skulle vara kul att se någon bild på det sen.
                            Lägger gärna upp några bilder och eller filmer på det. Synd bara att man måste vara medlem för att posta bilder. Jag tror personligen att detta forum skulle bli mer levande och mycket mer intressant om alla fick lägga upp bilder. Se bara på saltvattensguiden

                            Kommentar

                            • Fabel
                              • February 2012
                              • 99

                              #15
                              Kan hända. Dock tror jag att betalande medlemmar är en viktig del i att hålla sidan gående.
                              Fast jag tycker att det kan vara gode frustrerande att man är så begränsad som "vanlig" medlem.
                              Bilder är alltid kul!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...