Kalksten-Ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anki L
    • August 2011
    • 606

    Kalksten-Ph

    Om Ph ligger på ca 7-7,5 redan i mitt kar behöver jag väl ingen kalksten om jag skulle skaffa snäckor? Eller behöver dom det ändå? Vill ju inte höja Ph ännu mer....
    350 l
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    Oavsett så höjs bara ph till ett visst värde sen slutar kalken fälla ut, sen om ph skulle sjunka "aktiveras" kalk utfällningen igen, tills värdet är "korrekt" igen.,

    Om du behöver kalk eller inte beror på vad för snäckor och hur många,. Kör du tex äppelsnäckor och många så i takt med att dom växer förbrukar dom också kalk. Vilket medför att kh värdet också sjunker.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Jag rekommenderar nog att att man har något kalkhaltigt i karet även om pH är över 7. De gnager gärna i sig kalk för att bygga skalet. En näve skalsand (sådan man har till fåglar vanligtvis), är rätt bra.
      Sedan, som sagt ovan, så höjer knappast mera kalk pH över vad du redan har.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Anki L
        • August 2011
        • 606

        #4
        Bra!
        350 l

        Kommentar

        • Fru gonzo
          • March 2012
          • 36

          #5
          Eller så kan du ju ta kokt äggskal ,det äälskar de =))) sitter o suger i sig jag har äggskals kross i en liten skål i mitt kar !!!så blir det ju inte över hela botten om man ställer ner den försiktigt=)) Fats man ska plocka av den lilla hinnan som kan va kvar på äggskalen .
          Mvh Malin
          Snäckor snäckor snäckor
          Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

          Kommentar

          Arbetssätt...