Malaysisk Sandsnäcka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bellie
    • May 2011
    • 17

    Malaysisk Sandsnäcka

    Jag är nybörjare med ett kar som varit igång sedan april/maj förra året. Har haft julas blästersand som botten sedan dess men nu börjar jag bli trött på att det alltid ser skitigt ut, även nu när jag ändå inte har så många invånare. Oroar mig dessutom för dessa "gasfickor" som så många säger kan bildas i ett så pass fint och kompakt substrat.
    Hade nu funderingar på att byta till grövre sand eller ett finare grus i mörkare färg men har inte hittat något jag riktigt gillar, men så kom jag ihåg att det är så många som älskar malayer som städare/uppluckrare.

    Jag har läst massvis med trådar där man frågar om just denna lilla sandsnäcka, även om det är delade meningar verkar de flesta förespråka dem för att städa och luckra upp botten. Låter ju jättebra, men jag är ändå orolig över hur snabbt de förökar sig. Om jag skaffar dem och de blir för många så skulle jag inte veta vad jag skulle ta mig till, avskyr att ha ihjäl något. :x Vissa har haft akvarium i 10 år med malayer utan att behöva rensa ut alls, medan vissa säger att de rensar bort massvis varje vecka. Förstår ju att de beror mycket på hur man sköter sitt kar och hur mycket mat som finns att tillgå. Men iallafall, hur stor är risken att de skulle bli FÖR många? Och vad är i så fall bästa sättet att göra sig av med överflödet?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Om de förökar sig snabbt så beror det på att det finns mycket mat för dom att äta (orsak till det är man sköter akvariet dåligt) och då behövs de ju i än högre grad.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3