Malaysisk Sandsnäcka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bellie
    • May 2011
    • 17

    Malaysisk Sandsnäcka

    Jag är nybörjare med ett kar som varit igång sedan april/maj förra året. Har haft julas blästersand som botten sedan dess men nu börjar jag bli trött på att det alltid ser skitigt ut, även nu när jag ändå inte har så många invånare. Oroar mig dessutom för dessa "gasfickor" som så många säger kan bildas i ett så pass fint och kompakt substrat.
    Hade nu funderingar på att byta till grövre sand eller ett finare grus i mörkare färg men har inte hittat något jag riktigt gillar, men så kom jag ihåg att det är så många som älskar malayer som städare/uppluckrare.

    Jag har läst massvis med trådar där man frågar om just denna lilla sandsnäcka, även om det är delade meningar verkar de flesta förespråka dem för att städa och luckra upp botten. Låter ju jättebra, men jag är ändå orolig över hur snabbt de förökar sig. Om jag skaffar dem och de blir för många så skulle jag inte veta vad jag skulle ta mig till, avskyr att ha ihjäl något. :x Vissa har haft akvarium i 10 år med malayer utan att behöva rensa ut alls, medan vissa säger att de rensar bort massvis varje vecka. Förstår ju att de beror mycket på hur man sköter sitt kar och hur mycket mat som finns att tillgå. Men iallafall, hur stor är risken att de skulle bli FÖR många? Och vad är i så fall bästa sättet att göra sig av med överflödet?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Om de förökar sig snabbt så beror det på att det finns mycket mat för dom att äta (orsak till det är man sköter akvariet dåligt) och då behövs de ju i än högre grad.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det tar någon månad för dem att öka i antal, men sen blir det det antal det finns mat till - och det kan vara så många att hela sanden rör sig på kvällen (de är huvudsakligen nattaktiva och de flesta ligger nedgrävda på dagarna). Du behöver aldrig rensa bland sandsnäckorna, det sköter de själva.

      Beroende på vad du har för fisk kan Corydoras-malar göra ungefär samma jobb som sandsnäckorna (och går bra att kombinera med sandsnäckor dessutom).

      Annars: om problemet är att det blir skit liggande på sanden, så kan du prova att öka flödet. Starkare cirkulation leder till att skiten virvlas upp och sugs in i filtret, vilket kanske är bättre än att den grävs ned (vilket är vad sandsnäckorna gör) men har du mycket växter kan det vara omöjligt att öka cirkulationen särskilt mycket.

      Du behöver aldrig oroa dig för svavelvätebildning i sanden - jag betvivlar starkt att någon någonsin lyckats döda sina akvariefiskar med svavelväte. Alla naturliga bottnar har svavelväte, det är helt enkelt nåt både växter och fisk är anpassade att hantera, det värsta som händer är att om bottnen blir riktigt skitig kan akvariet börja lukta prutt. Fast även då mår fisken tack bara bra.

      Ytterligare en lösning är förstås att slamsuga bottnen. Det finns en hel uppsjö mer eller mindre avancerade slamsugar, men den i mitt tycke bästa är dessutom den billigaste, och fungerar rätt bra med fin sand.
      Senast redigerad av Azur; 01 February 2012, 12:14.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Det tar någon månad för dem att öka i antal, men sen blir det det antal det finns mat till - och det kan vara så många att hela sanden rör sig på kvällen (de är huvudsakligen nattaktiva och de flesta ligger nedgrävda på dagarna). Du behöver aldrig rensa bland sandsnäckorna, det sköter de själva.
        Håller helt med men vill bara tillägga en sak. Nämligen efter att man skött akvariet lite dåligt en tid (och fått en massa snäckor som oftast finns i sanden dagtid) och om man då börjar sköta akvariet bättre så blir det helt plötsligt en massa snäckor i akvariet dagtid och det kan ju verka ologiskt utifrån vad vi bägge har påstått.

        Det är bara så att det då plötsligt blir matbrist (pga bättre skötsel) och det finns en jäkla massa snäckor så räcker nu inte längre maten till för dem och då lämnar de sanden även under dagen för att leta efter mat. Så även om inte antalet snäckor i sig har ökat så har de blivit mer synliga och det verkar som om det är fler. I det läget kan det vara vettigt att manuellt plocka undan dom.

        I grunden är de nyttodjur som passar i alla slags akvarier - jag lägger alltid ner några malajsiska sandsnäckor när jag startar upp ett nytt akvarium
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...