Lite ovanligare snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Automeris
    • November 2011
    • 24

    Lite ovanligare snäckor

    Var kan jag få tag på till exempel elefantsnäckor? Jag har sett att många här på Zoopet ska ha sådanna, och jag har också läst att de får ungar ganska lätt (dock inte så många varje gång), så jag tänkte mig att någon borde ha att sälja?

    Sedan undrar jag lite över andra snäckor som man kan ha, jag såg tillexempel jätte posthornssnäckan/paradissnäckan (Marisa cornuarietis) bland artbeskrivningarna, finns dessa också att få tag på någonstans måntro?

    Sånnadär lite vanligare snäckor som äppelsnäckor och zebrasnäckor är såklart redan givna i mitt akvarium, och vanliga små posthorn samt physor ser jag inte riktigt någon anledninga att köpa (och kanelbullar har jag redan). Malaysiska sandsnäckor tänkte jag att jag inte kunde ha eftersom jag har grus, är det rätt tänkt?

    Annars, finns det någon annan snäckart som jag inte har nämnt som man skulle kunna lägga vantarna på?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag har sett elefantsnäckor i butiker lite här och var. Men att annonsera att du vill ha dem på akvariesiter brukar funka...dock ej i forumdelen härinne.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag har elefantsnäcka (Tylomelania sp), den förökar sig rätt hyfsat men ungarna växer långsamt. Min blir cirka 5 cm, har mörkbrunt nätrutigt skal och själva djuret är svart.

      Malajsiska sandsnäckor klarar nog grus.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Automeris
        • November 2011
        • 24

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Jag har elefantsnäcka (Tylomelania sp), den förökar sig rätt hyfsat men ungarna växer långsamt. Min blir cirka 5 cm, har mörkbrunt nätrutigt skal och själva djuret är svart.

        Malajsiska sandsnäckor klarar nog grus.
        Du känner inte för att sälja en eller ett par till mig?

        Jag var faktiskt på bromma Zoo och införskaffade en, den är väldigt aktiv och rolig att se på, men de hade bara den varianten med gul kropp.
        Om man skulle ha en svart och en gul, skulle de kunna få ungar då, eller är det olika arter?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jo, det är klart, fast så här års fryser de nog ihjäl i posten. Skriv en rad till mig till våren så skickar jag ett par stycken.

          Har tyvärr inte en aning om gul & svart är samma art eller inte.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...