SNäckor - Eller - INTE SNäckor?!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiwie
    • December 2011
    • 67

    SNäckor - Eller - INTE SNäckor?!!

    Vad är det med dem här vanliga små snäckorna som kryper omkring på glaset? Jag tycker själv att man INTE ska ha dem då det ser rätt äckligt ut med 100 pers.. så jag köpte växter (troligen av min tur) som inte innehöll snäckor och jag har nu egen odling av RENA platys! Varför säger vissa att dem är bra? En, två, tre stycken gör ju ingen skillnad och när det bli 100 styck så ser det ju bara äckligt ut!?
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    Vad i hela fridens namn har snäckorna och plattys med varandra att göra? Är du rädd att dom ska korsa sig eller?

    Ang snäckor om vi pratar physor. Så ser jag dom som nytto djur, man behöver inte ha 100 i ett litet akvarie.. Bara stoppa ner handen och krossa dom vid behov.
    Jag lovar dina plattys kommer älska att äta kletet där blir, fast? Då kanske fiskarna inte är rena?!?!? Längre ?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #3
      Tur att du har rena platys, men det är klart att om de badar hela tiden så blir de ju inte smutsiga.

      Snäckor är bra, men rent estetiskt så kanske de inte är så häftiga för vissa. De käkar överbliven mat, bökar runt i sanden, käkar alger och sånt.

      Kommentar

      • Kiwie
        • December 2011
        • 67

        #4
        Men dem där små snäckorna! dem ser så äckliga ut.. kan dem inte sprida sjukdomar!!

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Nej,det gör de inte. Om du får så många så har du för mycket mat åt dem. Minska på fiskmaten så minskar antalet av sig själv så småningom.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Kiwie
            • December 2011
            • 67

            #6
            Jag har inga men jag bara irriterar mig på folk som tycker dem är bra... dem är ju äckliga

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Kiwie
              Jag har inga men jag bara irriterar mig på folk som tycker dem är bra... dem är ju äckliga
              Dom är bra för att dom hjälper till med rengöringen i akvariet. Får man väldigt många i akvariet så beror det på - man matar för mycket/slarvar med vattenbytena/har dåliga filter etc.

              Själv lägger jag alltid ner snäckor i mina akvarier och de blir nästan aldrig så många av dom och när det blir det så får jag bara skärpa till mig lite och sköta mitt akvarium bättre så ser man dom inte längre.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • brams
                • June 2003
                • 891

                #8
                Ursprungligen postat av Kiwie
                Jag har inga men jag bara irriterar mig på folk som tycker dem är bra... dem är ju äckliga
                Haha, sluta med det då. =)
                Känns som du letar upp folk att irritera dig på genom denna tråden, det irriterar mig.
                C.Brams

                Check out:
                brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Ett djur kan inte vara äckligt! DU kan ju tycka det, men det speglar mer dina fördomar än rena fakta.
                  Själv skulle jag t ex aldrig kunna tänka mig att ha insekter i terrarium som 'husdjur' men jag kan mycket väl förstå att andra finner dem fascinerande. Insekter är hur som helst inte äckliga.

                  Vad som irriterar mig, storligen, är att du inte kan skilja på 'de' och 'dem'.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Kiwie
                    • December 2011
                    • 67

                    #10
                    äter dem inte upp växterna?? hur undviker jag dem??

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      #11
                      Mata mindre. Eller skaffa fiskar som äter dom, om du har rätt storlek på karet, eller du är kanske rädd att dina plattys slutar va rena då?


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Nej, DE äter inte upp växterna, DE håller rent från alger och skräp, DE är utpräglade nyttodjur. För att undvika alltför många av DEM så matar du mindre.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kiwie
                          Jag har inga men jag bara irriterar mig på folk som tycker dem är bra... dem är ju äckliga
                          Och andra tycker att fiskar är äckliga och förstår inte varför man håller det. Jag gillar snäckor, de håller rent och är intressanta att titta på. Jag har ju också hållt en del landarter, det finns många såna som hålls som husdjur, de största jag haft har varit uppåt två dm. Du behöver ju inte gilla det men vad har du för anledning att bry dig om vad andra tycker är intressant?
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            #14
                            Snäckor kan vara fina.. och nyttiga. Jag funderar själv på att köpa nån sådan vartefter för renhållningens skull. Och även för nöjet att få studera den när den kryper omkring.
                            Snäckor som följer med växter kan man försöka undvika genom att lägga de nyinköpta växterna i vatten ett tag. Snäckor vill ju ha luft ibland..
                            Dessutom.. alla djur är fashinerande men man kan tycka olika mycket om dom. Jag själv har svårt för maggots och feta larver.
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              En sak man kan testa är att skaffa FLER snäckor. Jag har nu runt tio arter snäckor i mina akvarier, och ingen förekommer i stort antal. Jag tror de konkurrerar med varandra och äter varandras ägg. Särskilt elefantsnäckan (Tylomelania sp.) verkar bra på att sätta i sig alla andra snäckors ägg.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...