Lädersköldpadda med fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svampus
    • March 2009
    • 5

    Lädersköldpadda med fiskar?

    är det någon som har erfarenhet av lädersköldpaddor, tillsammans med fisk?
    Går i tankarna om att fixa en Pelodiscus sinensis eller en apalone spinifera till mitt 1500 liters kar.
    Tänkte att dem ska gå med lite annan fisk-(som blir allt emellan 20-60cm), och jag har läst en del angående dessa lädersköldpaddor tillsammans med annan fisk - och det är väldigt olika från sida till sida och person till person... Så tänkte kolla ifall det är någon här som haft någon sorts lädersköldpadda med fisk, isf får ni gärna berätta hur det fungerade!
    Skulle ju helst vilja ha Apalonen, den är lite snyggare och blir ju större
    Och skulle även vilja veta hur det är med UV-ljus och landdel osv. nästan överallt där jag har läst står det att dessa inte MÅSTE ha landdel. utan bara någo att lättare kunna sitta vid ytan och andas... stämmer det?

    Tack
  • Kiwie
    • December 2011
    • 67

    #2
    jag har en reeves med fiskar.... platys, rosentetror, guldtetror och neontetror. Just nu har 5 stycken blivit uppätna men det är fortfarande en vinst då jag fisk 9 yngel med platys ! Du måste ha en landdel då annars så har ju sköldpaddan ingenstans att sova.. den bästa fisk arten som jag upptäckt lever bra med sköldisen är guldtetran, den är snabb, livlig och svårfångad. Du borde ha UV-ljus (Har själv inte nu men ska skaffa) Du kan ju bara köpa lysrör med UV om du vill ha ett vanligt fiskeakvarium. Jag vet att alla rekomenderar "stora" fiskar men det är verkligen inte ett bra val.. större fiskar har ofta större stjärt fenor som lockar sköldpaddan att ta ett bett. Lycka till!

    Kommentar

    • Svampus
      • March 2009
      • 5

      #3
      va? sover lädersköldpaddor på land? saken är ju att karet jag har är nyligen fixa åt mina fiskar som börjar växa ur mitt 500 liters, så finns det ingen sköldpadda som går att ha med dessa så får det vara.
      men jag har ju sett ett antal klipp på youtube där dem har lädersköldpaddor med stora fiskar, utan landdel och det verkar funka bra...

      Kommentar

      • Kiwie
        • December 2011
        • 67

        #4
        Du kan skaffa en liten landdel.. är inte expert på lädersköldpaddor men dem är vattensköldpaddor som den jag har och så vitt jag vet sover sköldpaddor på land då dem inte brukar hålla andan under kvällen.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Aldrig sett en vattensköldpadda sova på land, de brukar inte gå upp annat än när de ser eventuella rovdjur bra och vara väldigt vaksamma när de är på land. Och jag har ju haft/har många, både antal och sorter. När det sen gäller landdel, tja, de klarar sig väl utan det men enligt reglerna så skall de väl kanske ha det och det blir lätt en massa tjafs om man har sköldpaddor utan landdel även om det är av arter som aldrig annat än för äggläggning går upp på land. När det gäller uv så kan de ju möjligen göra sig nytta av det vid ytan även om de inte går upp på land men det är osäkert hur det ligger till med det där egentligen. Det gör i alla fall ingen skada (i rimliga doser).

          Lädersköldpaddor är ju kända för att kunna vara både griniga och bitska så för mig känns det inte som en bra ide att ha dem med fisk. Jag har dock ingen egen erfarenhet av den kombitnationen och har bara haft läder helt kort så jag har inte så mycket att säga om dem.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Svampus
            • March 2009
            • 5

            #6
            okej. känns som att det borde funka om jag köper en på ca 5 cm, låter den växa i ett eget kar tills den blir kanske 15-20 cm Sen har den tillsammans med mina fiskar som då antagligen är mellan 15-35 cm... kan väl hända att dem naffsar på varndra, men vad jag har läst hos andra så lär dem sej vilka som man inte ska bråka med. Tänkte att den får gå med lite "strykfisk" i början också i samma storlek och se hur den reagerar och beter sej.

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Hej,
              Jag hade en lädersköldpadda för en herrans massa år sedan. Den gick med Rödörade sköldisar (Det kan sägas att det inte nödvändigtvis är en bra kombination då lädersköldisen som bygert säger kan vara bitsk). Hur som haver så såg jag _aldrig_ lädersköldisen gå upp på land, den låg mest mer eller mindre nedgrävd i den grundare delen och hade nosen ovan ytan.

              All fisk som du lägger med sköldpaddor bör du betrakta som foderfisk - en del kommer överleva andra inte. Mina sköldisar gick med lite fisk men de knep ständigt en och annan.

              Jag tycker förövrigt inte att en lädersköldpadda är en bra nybörjarsköldpadda. Den är som sagt bitsk - ett vuxet exemplar kan bita av ett träskaft på omkring 1.5 centimeter och den är snabb så in i bänken vid hugg. Är den dessutom inte CITES-listad? Jag vill minnas att den var det tidigare (men kan bland ihop det; det var ju länge sedan på den tiden man fick åka till danmark om man vill köpa sköldpadda i affär...)

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Underarten Apalone spinifera atra är A-listad men det är inte så stor risk att man stöter på den. Några Pelodiscus är C-listade men det har betydelse mest om man skall ta in dem till EU. Några andra arter av läder är listade, kolla här vilka:



                Rödörade sköldpaddor är för övrigt ett bra exempel på varför man inte skall kolla om en art är med i CITES. Den är överhuvudtaget inte upptagen i CITES men är i EG 338/97 upptagen på bilaga B vilket är det som är relevant och som man måste hålla ordning på. Den är dessutom enligt en annan EG-föreskrift förbjuden att importera till EU.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Svampus
                  • March 2009
                  • 5

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Underarten Apalone spinifera atra är A-listad men det är inte så stor risk att man stöter på den.
                  http://fisklista.akvarielagret.se/?q...lone&fish_list[supplier_id]=&commit=S%C3%B6k


                  Men sen kan man ju inte säga "lädersköldpaddan är bitsk" då det finns dem arter som blir 60 cm, och dem som knappt blir 25 cm.. Det är ju skillnad på betéende mellan alla olika sorters lädersköldpaddor nästan.
                  Jag får se, om ett tag när fiskarna som är på uppväxt flyttar till stora karet så kanske jag skaffar en och ser hur det fungerar, i ett annat kar. Det är så man får göra, chansa och prova - annars får jag ju inget svar... Det kan ju skilja från sköldpadda till sköldpadda i betéendet, även om det är samma art.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    De på Imazo är inte Aplone spinifera atra utan Apalone spinifera spinifera (eller möjligen nån av de andra vanliga underarterna). Inte alls listade alltså.

                    Visst kan humöret variera något mellan både arter och individer men generellt så får man helt enkelt räkna med att lädersköldpaddor är ena bitska jävlar.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Kiwie
                      • December 2011
                      • 67

                      #11
                      men min reeves är en sumpsköldpadda den sover på land.. har aldrig hört talas som att en sköldpadda kan hålla andan 12 timmar.... alla sköldpaddor ska ju ha landdel enligt mig för att den ska få gå upp land och sola...... nu kanske jag bablar om sump... men så gör jag

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Jag har fem reeves och jag har aldrig sett nån av dem sova på land. Sköldpaddor kan vara under vatten länge, dels för att de har låg ämnesomsättning, dels för att de kan ha viss hjälp av hudandning. De kan ibland klara timmar utan att hämta luft. Vissa arter kan övervintra under is och då får de klara sig utan luft i månader.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Kiwie
                          • December 2011
                          • 67

                          #13
                          varför i hela friden sover min på land????????!!!!!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...