Strarta räkvas/räkakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alfreds
    • January 2009
    • 293

    Strarta räkvas/räkakvarium

    Hej. Jag funderar på att skaffa en räkvas eller räkakvarium men jag har ingen erfarenhet alls och har därför lite frågor. Jag vill inte ha något överdrivet stort eller svårskött. De enda erfarenheter jag har är ett 240 l sällskapsakvarium. Jag har en gammal och snygg syltburk på ca 6 l men jag antar att den är för liten.

    Några frågor:

    Hur mycket arbete är det med skötsel? Hur ofta vattenbyten? Behöver gruset "sugas"?
    Hur stort behöver vasen/akvariet vara?
    Vilka räkor är lättskötta och förökar sig lätt?
    Vilka tillbehör behöver akvariumet ha? Speciellt filter, växter, värmare, bakgrund?
    Måste jag ha några fiskar som "startar upp" akvariet?
    Vilken mat passar till räkor?
    Hur mycket kostar allt det här?
    Vilka andra djur/fiskar passar med räkor om man vill att räklingar ska överleva?


    Hälsningar

    Alfred
    Med vänlig hälsning
    Alfred
    240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    hejsan, jag startade upp mitt första räkkar för drygt 2 månader sen och det var inga som helst problem.
    du kan läsa om det här.. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149486

    skötsel: jag byter vatten 1 gång i veckan å de är i princip all skötsel jag gör.

    storlek: för enkelhetens skull så mellan 10-20L borde bli lagom. många här använder en vas som finns på ikea, tror den heter "lövet" eller "bladet" vet ej liter antal på den.

    räkor: körsbärsräkor är väldigt lätta, det är dom jag har, dom förökar sig relativt ofta å är inte så känsliga.

    tillbehör: ett räksäkert filter, finns en del trådar om här på forumet så de är bara å söka på "räksäkra filter"
    värmare kommer du nog inte behöva, dom flesta räkor klarar av rumstempererat vatten, hellre lite svalare än för varmt.
    bakgrund gör du som du vill, det är ju en estetisk fråga ut betraktarens synpunkt. jag byggde filter med hjälp av min bakgrund (se i min tråd)
    belysning behöver inte vara något märkvärdigt, beror lite på vad du väljer för växter, mossa är att rekommendera då räkor verkar trivas bra i det å den brukar inte vara så ljuskrävande.

    starta: ja du kan ha några fiskar i som startar upp akvariet om du vill, jag hade tex en kampfisk som fick gå där i en vecka ungefär, matade lite å så för att få in lite bakterier. vet inte om det gjorde någon skillnad den korta tid som fisken va där i men det blev då inga problem med räkorna och ja har inte sett någon som dött än allafall.

    mat: finns massor av räkfoder i djuraffären så de är i princip bara att välja och vraka.

    pris: svårt å säga, beror på vad du köper och hur stort osv... räkor är ganska billiga om du köper dom av privatperson, mellan 10-40kr styck, beror lite på vilken sort du vill ha.

    finns en del fisk som inte rör räklingar men om du vill va säker på att dom överlever så ha bara räkor och snäckor i akvariet. finns en del snäckor att välja mellan.

    kolla gärna i zoopets artbeskrivning för räkor, där finns dom flesta vanliga räkor med, så som körsbärsräka och Crystal Red som nog är dom vanligaste räkorna.

    lycka till.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • alfreds
      • January 2009
      • 293

      #3
      Tack för svaret!
      Frågor som egentligen rör din andra tråd: jag sökte på nätet och hittade priset på eheim compact 300 men hur fungerar det? Suger det in vatten genom "mattan" som ligger på botten och blåser ut det genom filterkuberna? Eller är det tvärtom? Vad kostade "mattan" som ligger på botten i akvariumet och vad kostade bakgrunden? Var bakgrundet måttbeställd eller har du klippt till den själv?
      Med vänlig hälsning
      Alfred
      240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

      Kommentar

      • alfreds
        • January 2009
        • 293

        #4
        Ännu en fråga: vet någon nått bra ställe där man kan köpa allt det där?
        Med vänlig hälsning
        Alfred
        240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          hej

          jag har med en räkvas.



          där kan du säkert få massa inspiration eller så.

          vad var det du vill köpa?

          vasen: ikea Bladet 45 cm http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30122199/
          filter: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1
          lampa: ikea beryl http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20136069/

          värmare behvös inte
          inred som du vill

          om du pratar om filter genom en bakgrund så funkar det så att du har en pump bakom bakgrunden. som blåser ut vatten i karet genom ett hål. samtidigt suger den vatten igenom ett par galler i bakgrunden, genom filtermattan som är bakom bakgrunden o sen ut i karet igen. så går det runt. väldigt bra filter. behövs sällan till aldrig rengöras. inte på flera år iaf.

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            Ursprungligen postat av alfreds
            Tack för svaret!
            Frågor som egentligen rör din andra tråd: jag sökte på nätet och hittade priset på eheim compact 300 men hur fungerar det? Suger det in vatten genom "mattan" som ligger på botten och blåser ut det genom filterkuberna? Eller är det tvärtom? Vad kostade "mattan" som ligger på botten i akvariumet och vad kostade bakgrunden? Var bakgrundet måttbeställd eller har du klippt till den själv?
            om du kollar i början av tråden så ser du att jag lagt ett bottenfilter galler där, ett sånt här http://www.pwss.se/product.php?produ...8&cat=0&page=1
            dock var det för stort så jag fick såga av och sedan silikona dit det så att vattnet endast kunde gå en väg bakom.
            vattnet går endast genom det och sen in bakom bakgrunden igenom filterkuberna och sen till pumpen högst som sedan pumpar tillbaks det genom slangen som man ser högst upp.
            på så vis filtreras vattnet genom kuberna och även genom botten då ända vägen bak är just genom bottenmaterialet.

            alla grejer ja köpt finns på pwss.se. bakgrunden är en slimline vit faxe, den finns i lite olika storlekar, finns även i andra färger.
            jag har sågat till rätt storlek själv, väldigt enkelt material att jobba med.
            alla priser står vid produkterna på sidan.
            ett väldigt enkelt och väldigt bra filter som inte behöver rengöras speciellt ofta.

            lycka till.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • alfreds
              • January 2009
              • 293

              #7
              Ursprungligen postat av MrH
              om du kollar i början av tråden så ser du att jag lagt ett bottenfilter galler där, ett sånt här http://www.pwss.se/product.php?produ...8&cat=0&page=1
              dock var det för stort så jag fick såga av och sedan silikona dit det så att vattnet endast kunde gå en väg bakom.
              vattnet går endast genom det och sen in bakom bakgrunden igenom filterkuberna och sen till pumpen högst som sedan pumpar tillbaks det genom slangen som man ser högst upp.
              på så vis filtreras vattnet genom kuberna och även genom botten då ända vägen bak är just genom bottenmaterialet.

              alla grejer ja köpt finns på pwss.se. bakgrunden är en slimline vit faxe, den finns i lite olika storlekar, finns även i andra färger.
              jag har sågat till rätt storlek själv, väldigt enkelt material att jobba med.
              alla priser står vid produkterna på sidan.
              ett väldigt enkelt och väldigt bra filter som inte behöver rengöras speciellt ofta.

              lycka till.

              Väldigt mycket tack!! Jag tycker att ditt räkkar är väldigt snyggt och jag hoppas att mitt kommande räkakvarium blir lika fint.

              Alfred
              Med vänlig hälsning
              Alfred
              240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

              Kommentar

              • alfreds
                • January 2009
                • 293

                #8
                Ännu några sista frågor: den lilla biten du har framför utblåset är det en del av bakgrunden som du sågat till eller är det något annat? Hur har du fäst den i utblåsnings slangen? Har du fäst bakgrunden i akvariet med vanligt silikon?

                Alfred
                Med vänlig hälsning
                Alfred
                240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  vanligt o vanligt silikon. det måste vara silikon som är för akvarium.- finns på clasohlsson tex.

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #10
                    Ursprungligen postat av alfreds
                    Ännu några sista frågor: den lilla biten du har framför utblåset är det en del av bakgrunden som du sågat till eller är det något annat? Hur har du fäst den i utblåsnings slangen? Har du fäst bakgrunden i akvariet med vanligt silikon?

                    Alfred
                    den lilla delen framför utblåset är en dle av bakgrunden ja, den är där för att förhindra så att det inte blir så starkt vattenflöde, men de kanske du förstod =) den lilla biten är silikonad i akvarieglaset, på högra sidan så att säga. det räcker så, det blir inge större påfrestningar så det kommer hålla utan problem.

                    så slangen för utblåset slutar precis i hålet så den ser man inte alls framifrån.
                    kan ta lite mera bilder på det när jag har en kamera hemma om du vill.

                    använder akvarie silikon, 100spänn hos glasmästaren, men det brukar även finnas hos djuraffärer.

                    kolla gärna min projekttråd "badrummet" håller precis på att starta upp mitt andra räkakvarium. ska lägga upp lite bilder om 5min på hur det ser ut när jag satt i lite mossa.
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • alfreds
                      • January 2009
                      • 293

                      #11
                      Ok tack
                      Med vänlig hälsning
                      Alfred
                      240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        #12
                        här ser du tydligt hur det ser ut =)

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1393.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,6 KB
ID: 2138213
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • alfreds
                          • January 2009
                          • 293

                          #13
                          Tack fin bild! Har du lagt ett nät över "filterdelen"? Vilken sorts nät är det i så fall?
                          Med vänlig hälsning
                          Alfred
                          240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            #14
                            Ursprungligen postat av alfreds
                            Tack fin bild! Har du lagt ett nät över "filterdelen"? Vilken sorts nät är det i så fall?
                            jo jag hade ett nät över för å slippa få ner räkor där men ja har tagit bor nätet nu, det vara bara i vägen om man behövd greja med pumpen å när man skulle fylla på vatten osv...
                            de var nån form av plastnät.
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • micke556
                              • August 2011
                              • 97

                              #15
                              "Den lilla biten" framför utblåset minskar inte vattenflödet skulle jag vilja påstå. Pumpen pumpar sin volym vatten, med eller utan "den lilla biten". Däremot minskar strömningen.
                              Jag har fått för mig att "den lilla biten" ska dölja utblåset, så att det inte ser fult ut.
                              Skulle en kraftig ytcirkulation vara
                              dåligt i ett räkkar? Jag är vet inte, och har inte hört talas om det...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...